Tango, WTF has happened?

 


25 luni de pandemie eu nu am dansat deloc.

Apoi ce mama dracului s-a intamplat?

La un an si patru luni de cand m-am intors la tango, inca nu pricep ce s-a intamplat cu muzica de la milongi in Bucuresti, me refer la milongile regulate nu festi-maratoane. Nu comentez ce se intampla in tara ca nu merg acolo regulat si nu stiu care e treaba.

Adica ce nu pricep?

Inainte de pandemie era inca o atmosfera si un gen anume de muzica, da, e adevarat cu precadere golden age, foarte putine orchestre moderne, sau in cantitate rezonabila cam 2-3 tande pe seara de milonga de 4 ore, presarate doar atat cat sa dea o aroma proaspata din cand in cand. Era muzica variata, cu viori, ritmata, lenta, un anume flow, lumea dansa cu pofta si pleca cu plin.

Dupa pandemie, intr-o seara am remarcat cel putin timp de 7-8 tande la rand numai tande ritmate, una dupa alta, nici o vioara, nici o alternanta de ritm. Obosisem sa dansez acelasi ritm in aceceasi viteza, fara nuante si fara modificari de tempo, totul plat si patrat, iar urechile imi faceau tzaca-tzaca-tzaca-tzca, tzaca-tzaca-tzaca-tzca, nu mai suportam pshihic. Plangeam dupa un Di Sarli, care nu a venit… Am intrebat organizatorii care era treaba si de ce atata muzica ritmica, mi-au raspuns ca asta se cere….

?!?!?!??!

Aici am avut un prim semn de alarma: ce fel de dansatori de tango pot sa ceara numai muzica ritmica, patrata!?!? Ce se intamplase in pandemie cu dansul, cine dansa de fapt la milongi? Cat de mult regresase dansul comunitatii in doi ani de pandemie daca oamenii nu pot dansa si lent, intens, rotund, cu conexiune, interpretare si doar alearga neincetat? Cum mai poti conecta doar cu tzaca-tzaca-tzaca-tzca toata seara? Ne mai putem numi tangueros doar cu tzaca-tzaca-tzaca-tzca? Ce am devenit?

Au fost seri la rand in care am tanjit dupa un Pugliese cinstit. Dar Pugliese… absent. Mi-am dorit un De Angelis, dar De Angelis… absent. Calo, nicaieri. Malerba, l-am auzit o singura data intr-un an. Raciatti, foarte rar. In schimb, am auzit o multime de versiuni noi, remixuri dupa piese cunoscute. Nici D’Arienzo nu mai era cel pe care il stiam. Toata lumea pe care o lasasem inainte de pandemie parca murise in doi ani de zile. Pugliese, D’Arienzo, De Angelis, Calo si altii, toti murisera a doua oara, in pandemie. O cu totul alta lume ii luase locul, o lume in care nu ma regaseam. Deloc. Dansam, aproape pe orice, ca eram nedansata de doi ani, imi sfaraiau calcaiele si imi ardea sufletul sa dansez, dar nimic din jur nu ma ajuta sa ajung la intensitatea prepandemica. Imi doream sa aud fashaitul de vinil ale vechilor inregistrari care dadea o atmosfera si o tihna aparte. Unele remixuri aveau voci calde si placute, dar nu este acelasi lucru.

M-am gandit ca am imbatranit in pandemie si nu ma regasesc in lumea tineretului de la milongile de astazi. Ca poate sunt singura ramasa suspendata in timp, si toti ceilalti s-au adaptat la present, numai eu nu. Incet, incet, milonga dupa milonga mi-am dat seama ca lucrurile au luat o panta care pe mine una nu ma coafa. Aveam doau variante: sa fac ce fac acum, sa spun lucrurilor pe nume, sau sa nu ma mai duc daca stiam ca nu e ce trebe. Am ales a doua varianta. Am rarit-o. Am mers doar atunci cand erau ceva sperante sa gasesc ceva care sa fie cat de cat pe aproape de ceea ce lasasem inainte de pandemie, de ceea ce cunosteam, de lumea care ma fascinase si care ma vrajise si ma facuse sa dansez 15 ani de zile cu pofta.

Ma tot intreb de ce noile generatii vor sa aduca la milonga muzica de care nu a auzit nimeni? Chiar daca e vorba de orchestre consacrate, apar tot felul de melodii nedansabile, pe unele tande poti sa-ti dai chiar “doctoratul in tango”, ca sa citez pe cineva din comunitate. Pot intelege dorinta de ceva nou, fresh, proaspat, dar de la a condimenta putin ceva deja cunoscut pana la a schimba aproape toata muzica e mare diferenta.

Chiar daca e vorba de o melodie noua intr-o tanda in care celelalte trei sunt mega cunoscute, toti iti f*te feng-shui-ul si iti rupe flow-ul. De ce ai vrea sa faci asta cuiva care se simte bine??? Care e shpilul? Pare ceva de genul “Ah, te simti bine? Lasa ca te fac sa-ti treaca mintenash!” si zbang, ceva ce n-a auzit neam de neamul Parisului! WTF? De ceee? E mai intelectual, smart sau ce? Da, si eu am mai zbarcit cate o melodie-doua, sau o tanda doua pe seara, tuturor se intampla, dar sa faci din asta o regula “isteata”/ inovatoare?

Ma uitam la ce mi-a placut mie, ce m-a atras, ce m-a facut sa raman in tango ca atmosfera si ca muzica la milongile la care am fost din 2005 pana acum in Bucuresti: la Amsterdam Cafe, la Cina, in Cismigiu, la Babilon, la Old City, la Italieni, la Chocolat, la Aviacion, la Studio pe Magheru, la New Yorker, la hotel Trianon, la Esquina de Tango, la La Scena, la Muzeul Taranului, la Sosea, la Fabrica de Tango (pe str. 11 Iunie si apoi pe Vulturilor), la Dalles, la Vila Rodizio, la Carturesti, la Cafepedia, la Capsa, la Valaori la subsol, la JCC, la Hotel Continental, la Odeon in foaier si afara, la Glorieta in parcul IOR, la Popa Nan, la Vernescu, la Casa Poporului, la Cercul Militar, la metrou, La Hotel Athenee Palace, la Palatul Ghica Tei, la Old School, la Loja Berarilor, la Muzeul de Arta/Palatul Regal, la magazinul Muzica, la Old Sibiu, la Arhitectura, la Coopers, la Ambery Hall, pe Lac, la Institutul Cultural Italian, la Institutul Cultural Roman, la Happy Feet, pe calea Victoriei 120.

Din 2005 pana in 2018 paleta de muzica era destul de omogena si se invartea cam in jurul unui numar limitat de tande, cunoscute si preferate de toata comunitatea. Si ce face atmosfera la o milonga? Muzica. Exact ca la nunta. Foarte rar am auzit plangeri cu privire la muzica in aceasta lunga perioada. Milongile erau fermecatoare, magice, aveau sarm si plecam plini de energie, muzica crea o atmosfera si o energie. Era o reteta care nu trebuia testata, pentru ca mergea ca unsa. Aceasta reteta a functionat si a creat comunitatea de azi. A atras oameni care astazi sunt dansatori. Au descoperit tangoul si au ramas sa se bucure de dans, atmosfera si anturaj.

Apoi putem sa vedem si alt aspect, ca acest model care a prins radacini si a format comunitatea de tango din Bucuresti a fost preluat si in alte orase din tara in care s-au format noi comunitati care dau la randul lor dansatori de exceptie.

Imi crapa capul: de ce ar vrea acum dansatorii de azi sa modifice aceasta reteta magica care i-a vrajit chiar si pe ei si a construit tot ce avem azi? De ce stricam ceva ce merge? De ce? La urma urmei acest model nu l-am inventat noi pe plaiuri mioritice, l-am importat de la argentinieni care au testat, rafinat si au descoperit cum merge mai bine roata in 80 de ani inaintea noastra, au descoperit apa calda inaintea noastra. Am folosit-o si noi si a mers excelent 18 ani si in Romanica. Acum trecem la apa rece? N-am gasit in ultimul an raspuns la aceasta intrebare. M-am intrebat de ce accepta organizatorii acest lucru. M-am intrebat de ce accepta dansatorii acest lucru.

Apoi m-am resemnat. La urma urmei este doar problema mea daca nu ma adaptez la noua realitate.

Si mi-am mai amintit ca si in Grecia exista o comunitate de “classic” si una de Nuevo, cei din urma au si maraton. De ce n-ar avea si Romanica o comunitate scindata in doua sau in noua? Una de classic, si alta de “moderne” sau tzaca-tzaca-tzaca-tzaca. Ca si asa suntem prea multi in Bucuresti, nu?

Ce-ar fi? Toata lumea ar fi multumita si fericita.


Cu multumiri lui Nico D. ca prin atitudinea ei m-a impulsionat sa scriu ce ma rodea de un an de zile <3

Comentarii

Anonim a spus…
Iti multumesc! Dupa trei saptamani in Buenos Aires, cu 19 milongi traditional ajungem acasa! Dupa prima milonga. Hoppa! - ce se danseaza? Tango? Poate amintirea imbratisarilor pe Di Sarli sunt prea proaspete. Lipsa doare. Doare rau!

Cautati in acest blog