Tango. Acordaje fine.

 


Zilele acestea se fac optesprezece ani de cand am facut primi pasi de tango. Ma intrebam ce as putea spune. Am intors capul, m-am uitat peste umar in spate, in trecut:

 

Un bandoneon rasufla cu guturai pe note scurte grave, sacadate, un alt bandoneonul vine ascutit din spate si stapunge aerul inaltandu-se cu repeziciune, se lamenteaza prelung, urmat de un tril trist. Suntem fata in fata, atat de aproape ca ii pot simti caldura corpului. Am ochii inchisi, totul a disparut din jur, trag aer adanc, fara graba, sira spinarii se intreapta inaltand-ma incet, in timp ce cutia toracica se dilata si imi indreapta toata postura. Cand nu mai e loc pentru aer in interior, coastele noastre se intalnesc intr-o atingere abia perceptibila, ca un fulg alb. Las aerul sa iasa odata cu noul vaiet lung al bandoneonului, umerii se inmoaie, devenind liberi.

Primul bandoneon cu voce groasa si moale continua sa mature hotarat si sacadat orice urma de legatura cu tot ce ne inconjoara, facand loc de jur imprejurul nostru. Din nou, al doilea bandoneon isi tanguie vocea ascutita, amandoi respiram impreuna cu el, atingerea pieptului incepe sa capete densitate, fruntea mea se asaza usor pe obrazul lui. Ii simt deja respiratia pe fata mea si odata cu aerul care pleaca tihnit din plamani, linistea incepe sa-mi curga usor prin vene, din crestetul capului, prin umeri, prin brate, prin coapse, prin gambe, pana la talpi.

Bratul lui drept aluneca fara graba urmand linia coastelor mele. Simt apoi deasupra inchieturii mainii o atingere usoara, cu un singur deget imi ridica mana dreapta. Urca apoi spre degete si palmele noatre se intalnesc inchizand cercul imbratisarii. Pianul se zburleste infundat, scurt si demn in timp ce toata greutatea noastra se balanseaza greoaie pe un singur picior, cel din afara rondei.

Este pace. Liniste si pace. Viorile ca un val limpezesc pentru un moment totul in calea lor. Din intunericul ferestrei larg deschisa o pala de aer proaspat imi infioara cateva fire de par din breton.

Trilurile subtiri, concise, rastite, taioase si artagoase ale bandoneonului incep sa ma armeze incepand din toc, urcand prin toti muschii, prin gambe, pulpe, spate, brate, pana inapoi in palme. Stie ca sunt pregatita.

Un impuls pleaca din centrul lui si imi trimite piciorul drept intins desenand un nou strigat prelung pe un arc de cerc cu varful pantofului pe scandurile lustruite din podea. Vocea calda a solistului incepe sa urce usor ca un ecou, preluand locul burdufului zimtat. Acultam impreuna primele cuvintele. Viorile, bandoneonul si vocea isi unesc fortele, intensitatea creste.

Armeaza. Apoi bazinele noastre incep sa se miste lent in tandem ca doua roti ale vagonului legate intre ele. Inaintam cu fiecare pas pe loviturile intregii orchestre prin atmosfera densa ca mierea, cu hotarare, fara nicio urma de ezitare, in linie dreapta, plutim ca un tren greoi cu inertie pe calea ferata infinita care se pierde in noaptea instelata a galaxiei.

Fiecare pas in perfecta liniste, pace, siguranta, energie, calm, dinamic, tihnit, precis, dens, intens, echilibrat, impamantat si hotarat.

O singura melodie se dilata la dimensiunea unei tande. Iar o tanda pare cat opt tande la un loc.


Comentarii

Cautati in acest blog