La Cumparsita

Ok… care e treaba cu La Cumparsita? Ca sa lamurim si acest aspect, pentru ca se vede treaba ca multi nu stiu despre ce e vorba si de aici pot aparea situatii disconfortabile si poate ar fi mai bine sa le evitam!

Am fost surprinsa sa constat ca un incepator, dupa o jumatate de an sau mai mult de cand vine constant la lectii si mai ales la milonga, nu stie care e treaba cu aceasta melodie, destul de controversata de altfel din multe puncte de vedere! … Stau si ma gandesc, despre ce se vorbeste la milonga sau cand se intalnesc oamenii la tango… sau pentru ce vin, ce interese au, care le este motivatia (dar acesta este subiect pentru un alt articol) pentru ca evident aceste lucruri sunt total ignorate!

Sunt multi carora nu le place Cumparsita; nu stiu care este perceptia Cumparsitei in Argentina, daca argentinienii o plac sau nu (cum mai au ei si alte probleme cu alte melodii pe care nu le danseaza sau despre lucruri de care nu vorbesc) iar noi ca niste europeni ignoranti habar nu avem, dar avem pretentia ca dansam tango, etc. etc. Fac aici o paranteza si spun ca, dupa mintea mea, tango-ul nu este doar o muzica si un dans, este o lume si un univers intreg cu regulile lui.

Am dat o cautare pe google sa vad cine ce zice, poate nu mai sunt nevoita sa scriu eu, poate pun doar un link… n-am gasit … concluzie (evidenta): exista un cod nescris la milonga, vis-à-vis de “La Cumparsita”, asa cum exista multe alte coduri... pe care cei nou veniti ar fi bine sa le invete, inainte sa intre cu bocancii in stratul de flori si sa fie amendati… M-am intrebat de ce nu gasesc pe bloguri nimic despre subiect… poate pentru ca acest lucru se cunoaste foarte bine in lumea tanguera, e de la sine inteles, si e de rasul curcilor sa te apuci sa vorbesti despre asta pe net!

Oricum ar fi, pe scurt, idea e ca “La Cumparsita” este melodia care marcheaza sfarsitul unei milonga. Poate fi o singura melodie, sau o tanda de Cumparsite (cel putin asa am vazut ca se intampla la noi) dar am incredere (poate cei care au fost la Buenos Aires ne pot da o mana de ajutor sa ne zica mai multe); pe de alta parte Cumparsita este sa spunem asa “rezervata” cuplurilor (nu in sensul ca danseaza doar cuplurile, poate dansa oricine), evident daca cuplurile tin la aceasta eticheta; unii tin, altii nu, depinde de fiecare! Dar in principiu este inoportun sa inviti la dans pe cineva care a venit insotit cand incepe Cumparsita … desigur se pot face exceptii daca cuplul respectiv este de accord, etc, etc.

Studii de caz: la o milonga, la inchiderea unui seminar, venisera oameni pe care nu-i mai vazusem niciodata in viata mea si chiar la tanda de Cumparsite am fost invitata la dans de cineva necunoscut, care judecand dupa pantofi era dansator de dans sportiv. Era evident si clar ca persoana respectiva era total pe langa subiect si ca nu avea nici cea mai vaga idee de eticheta, in conditiile in care lumea stia cu cine venisem insotita si cu cine doream sa dansez ultima tanda. Am refuzat invitatia, evident. A fost pardonabil, dar tot mi-a creat un discomfort. Ok, pentru prima data cand un nou venit face o gafa il ierti pentru ca nu stie si ii explici, dar a doua oara deja…

Sau mi s-a mai intamplat sa fiu la o milonga si sa inceapa tanda de cumparsite, si o incepatoare foarte dornica de dans (sau whatever…), sa faca o invitatie catre persoana cu care venisem acolo… unele lucruri tin de bunul simtz si de cei sapte ani de acasa… nu neaparat de codurile de la milonga. Nu cred ca e o idee buna sa va puneti singuri in situatii proaste si nu-i puneti nici pe ceilalti!

Imi povestea cineva intors din Argentina, care era “organizarea” la o milonga traditionala in jurul ringului de dans: femeile singure la un rand de mese, barbatii singuri la un alt rand de mese vis-à-vis de ele, iar cuplurile la mese de pe celelalte laturi ale ringului… nu spun ca sunt neaparat de accord cu aceasta organizare, dar acum inteleg de ce este asa… si cred ca in felul acesta cuplurile sunt protejate de invitatii inoportune. De asemenea, cred ca si “Cabeceo” este un alt cod venit tot in acest scop… banuiesc ca nu degeaba au ajuns ei la aceste organizari si coduri de-a lungul timpului!


Iar pentru cei care vor si povesti frumoase: http://www.totango.net/cumpar.html

Comentarii

incepatoru a spus…
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
La Sastresa a spus…
incepatoru a lasat un nou comentariu pe articolul "La Cumparsita":

"D-ra profesoara La Stresata, cred ca ar trebui sa va apucati mai bine de scris carti cu etichete si reguli si regulamente si oranduiri si alte chestii "care se face dar mai ales care nu se face" la tango si apoi sa le dati extemporal la ora neastamparatilor invatacei, veniti acolo doar pentru satisfacerea poftelor trupesti meschine. Va puteti crea astfel satisfactia, aproape orgasmica, de a-i putea pica pe toti cu nota 2. Intrebare: dvs va mai place ceva in tango-ul de pe la noi? ca dupa articole pe care le scrieti in ultima vreme vedem ca mai nimic, ca tot aruncati cu rosii si oo stricate in tot ce misca.
Intrebare 2: exista o lista aprobata de dvs (evident, publicata anterior in cartea dvs) cu motivatiile morale de venit la tango? Daca nu exista, va rog s-o inventati si aprobati in prealabil, daca nu, va rugam (suntem mai multi) sa ne lasati cu textele astea. fiecare vine pt ceva si are dreptul sa vina pentru ce vrea el. Nu pentru ce are chef "profa". "



Publicat de catre incepatoru pe la sastresa la 04 iunie 2008 15:35
La Sastresa a spus…
Cred ca articolul meu a fost gresit inteles, poate din cauza formei; imi cer scuze daca se simte cineva agresat, dar continutul conteaza mai mult decat forma; sincer, nu am vazut multi pana acum, la noi, care sa abie curajul sa impartaseasca experiente traite la tango, cu un public pe care nu-l cunosc! Si asta cred ca ar trebui sa primeze, dincolo de forma in care sunt spuse lucrurile! Acesta este scopul blogului inca de la primul articol! Si nu cred ca exista persoana care sa poata scrie articol dupa articol intr-o maniera extaziata si entuziasta, in asa fel incat sa nu se supere nimeni, si sa multumeasca pe toata lumea!

Acum… fiecare intelege ce vrea, si interpreteaza cum vrea…
Poate ar trebui sa fac trimitere la articole anterioare, ca sa-si reaminteasca lumea ce simt eu despre tango? Sau cum vad eu tango? Credeam ca lucrurile astea sunt stabilite de mult!

Vin si intreb: cate ore ti-ai petrecut, in ultimii doi ani si jumatate, dansand cu incepatori? Cati incepatori te-au calcat pe picioare, iar tu le-ai zambit la fiecare calcatura, si ai ramas cu ei pe pista? Cate perechi de pantofi ai stricat incercand sa stai pe picioare cand te dezechilibrau si ai plecat acasa cu dureri de maini, spate si picioare? Cat timp, rabdare si energie ai investit pentru acest tango? De cate ori te-ai bucurat cand lor le-a iesit bine cate ceva? Tu ce ai facut pentru acest tango? Ca de comentat e foarte usor!... Fara nici o suparare!

Intre noi fie vorba incepatorii imi aduc cele mai mari satisfactii cand ii vad cum progreseaza si cum cresc, iar unii chiar muncesc, si muncesc foarte mult! Poate n-am spus asta niciodata pe blog intr-o forma clara, dar sunt sigura ei ca au stiut-o, nici nu trebuia sa le-o spun!

Nu cred ca ma cunosti intr-adevar… :)

BTW, ai dansat vrodata cu mine?
noseriously a spus…
nu inteleg ce ati facut din tangoul meu...cum de au ajuns atitudinea de manea si orgoliile de pustan calcat pe ego tocmai pe pista mea de dans...lasati-ne sa respiram si noi undeva, e vorba de citiva metri patrati de pod pe care vi-i cer,fiti opaci,nepasatori si prost-crescuti in alta parte, oricum restul lumii e al vostru...
incepatoru a spus…
Ideea e simpla: acest blog a devenit foarte putin obiectiv in ultima vreme. Eu cred ca ar trebui sa vorbim de principii nu sa dezvoltam/inventam etichete dupa bunul plac.
De asemenea, cred ca un blog c are pretinde ca vorbeste despre tango ar trebui sa faca asta, nu sa vorbeasca despre ce emotii sau furii traieste autorul atunci cand danseaza. Daca ma uit la ultimele articole postate, Promoting Tango si That Tango observ ca acele articole ar fi putut fi rezumate in sms-uri catre persoanele carora le erau adresate.
Eu as spune ca ar fi vremea sa devenim obiectivi, cu totii, si sa discutam despre tango lasand emotiile, orgoliile si nervii deoparte. In locurile in care accesul publicului este permis ar trebui sa lasam personalul deoparte.
Parerea mea.
dos centavos a spus…
Draga incepatorule (ca sunteti mai multi),

Tema de uichend:

1. Asta nu e un blog obiectiv. Nici nu s-a pretins a fi. Daca vrei lucruri obiective intra pe site-urile cluburilor de tango de la noi, sau, ca sa nu ratezi, vezi pe wikipedia.org. Nu e nici ziar nu e nici revista si nici nu prea ne uitam la fotbal. Este doar un jurnal public. A, si nici forum nu e asa cum nici nu se vrea a fi reflexia pura a tangoului romanesc.
Daca accesul public e permis NU inseamna ca este si obligatoriu.
Ergo, daca ai fost destul de perspicace sa citesti printre randuri sa-ti dai seama ca e vb de o chestiune personala treci la punctul 2.

2. Ironiile dvs de mahala ne doare

3. Aici te rog sa citesti de doo ori: in tango EXISTA ETICHETA. Obligatoriu mon cher. N-ai ce-i face si nu scapi. Este unul din lucrurile care fac din tango un joc atat de frumos, elegant si istetz. Cauta tango etiquette pe google (www.google.com)

4. Ai dreptate. Fiecare vine cum vrea pentru ce vrea si il duce mintea cat poate. Treci la punctul 2. (Daca ai trecut de 2 ori poti sa citesti in continuare)

5. Nu mai claxona babutze pe trecerea de pietoni ca n-o sa se grabeasca. (pe pariu).

Ia stai jos, respira si scrie tu ceva dragut si constructiv
undeva ca sa stim si noi de unde vii.

Sapt. viitoare ai extemporal.
ygj a spus…
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
ygj a spus…
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
ygj a spus…
Intr-un viitor apropiat vom dansa cu totii mult mai bine! Avem nevoie de ceva timp si de cat mai multi incepatori. N-ar trebui sa-i speriem. Faptul ca incepatorii nu cunosc eticheta nu inseamna neaparat “evident si clar ca persoana respectiva era total pe langa subiect” sau “unele lucruri tin de bunul simtz si de cei sapte ani de acasa”.
Nici comentariul facut de incepatoru nu-mi place, dar citind mai bine articolul ii inteleg reactia.

“Ok, pentru prima data cand un nou venit face o gafa il ierti pentru ca nu stie si ii explici, dar a doua oara deja…”, nu cunoaste eticheta dar asta nu este o gafa.

“Am refuzat invitatia, evident. A fost pardonabil, dar tot mi-a creat un discomfort.”
Eticheta te protejeaza atunci cand o respecti si te penalizeaza atunci cand nu tii cont de ea. Stiu ca faci parte din cei care cunosc eticheta foarte bine si ai respectat-o in acest caz. Nu inteleg, la sastresa, de ce tu ai simtit un “discomfort”. Cel caruia i-ai refuzat invitatia este singurul care ar fi trebuit sa se simta prost.

Da, in tango exista eticheta si fiecare din noi care va dansa va afla sau chiar simti asta la un moment dat!

Daca incepatorii iti aduc cea mai mare satisfactie, spune asta! Ei se vor bucura. Nu fi asa de sigura "ca ei au stiut-o, nici nu trebuia sa le-o spun!".

p.s. citesc blogul tau cu mare interes si cu mici exceptii imi place.
orientexpressa a spus…
am si eu o intrebare pt tine Sastresa: nu-i asa ca e ciudat cum toti acesti oameni(inclusiv eu,dar asta o rezolvam) nu-si declina identitatea? de ce recurg la astfel de subterfugii cand ar putea sa-ti spuna toate astea chiar la practica?de ce se ascund toti?sau exista o anumita frica . Ma gandesc ca pe toti acesti oameni ii cunoastem, ne intalnim cu ei in fiecare saptamana...zambesc frumos, rad cu tine,povestesc (poate) si apoi se aseaza in fata calculatorului si toarna tot "veninul", sau te aplauda...sau, sau...
un blog nu are cum sa fie obiectiv, tot ceea ce ai scris e vazut prin ochii tai si numai ai tai...nu poti sa scrii numai cum vor altii,nu-i asa?
si in definitiv...nu inteleg o chestie: daca nu e placut ochiului DE CE mai cititi oameni buni?de ce? atunci e o pierdere de timp si voi ce faceti?
de criticat e cel mai simplu...dar vine cineva cu o idee constructiva?
Andrei a spus…
asa :D
pai ar fi bine sa fie adunate regulile de baza si cele de eticheta pe site si daca cineva incalca una, probabil nu stie si altele si sa fie trimis pe site :D....


Eu nu am timp sa stau sa caut pe wikipedia, ce mai retin de la curs, ce mai retin de p blogul nanei :))

Nu stiu cum suna cumparista... seamana cu melodia lui Julio Iglesias :)))) ? :D. Un link youtube ?

Daca esti profesor nu inseamna ca bucuria de a vedea invatacelul facand ce trebuie e mai mare decat sa fii calcata si bruscata ?...
Daca incalc vro regula/eticheta as aprecia f.f. mult sa imi ziceti. Ma cheama Andrei, da, sunt la incepatori :))), poza cu mine gasiti daca dati click pe numele Ierdnaa :))



hai sa facem cumva sa aducem mai multi baietzi.

Idei constructive:

- tema ca fiecare fata sa aduca un baiat!
- pliante/afise cu fete mai dezbracate
- reduceri la baietzi :)))
Nush care sunt procentele dar sa zicem ca din 10 baietzi 1 va ramane mai multa vreme.
De cand sunt eu... 1 luna si ceva. Nu am vazut decat 3 persoane ca au adus baietzi noi: Luana, Marian si eu :)))... asa k, hai sa ne concentram.
Vreti sa va spun eu cum sa aduceti baietzi ? :))) pai le spuneti ca sunt o gramada de femei bune acolo :))). lasati vrajeala cu hai sa inveti sa dansezi. baietzii nu vin ptr. dans, vin ptr. altceva :)))).... in fine... daca vrea vreuna din voi sa o invat cum sa aduca baietzi sa imi zica.. :)))
Unknown a spus…
Va rog sa aveti rabdarea de a citi pana la capat. Ma intreb a cui o fi vina daca incepatorii nu cunosc eticheta? Oare nu ar fi mai bine sa demarati cursul de incepatori prin a explica regulile de conduita. Eu am ales tangoul argentinian din pasiune pentru dans(un vis mai vechi) si mai intai am cautat tot felul de informatii. Astfel, printre altele, am gasit desigur si eticheta.Cei mai multi insa au ales tangoul pentru ca au vazut persoane dansand,le-a placut si au vrut si ei. Nu s-au gandit la nici o eticheta. Daca ii veti invata pe nemernicii" de incepatori(care va tot calca pe picioare) mai intai eticheta,inaltimile lor avansatii si experimentatii vor fi scutiti de astfel de neplaceri.La noi s-a rezolvat simplu: incepatorii si avansatii sunt caste diferite si nu se amesteca.Deh,fiecare cu ce stie si toata lumea e multumita. Si nu mai faceti comparatie cu Argentina.Suntem la mii de ani lumina de modul lor de a vedea tangoul. Ei danseaza doar pentru bucuria de a dansa si atat. La noi sunt foarte putini care fac asta. Cei mai multi vor doar sa epateze,sa fie admirati de ceilalti.De aici si atatea nemultumiri,frustrari. Mie,dansul,imi aduce o imensa bucurie. Priviti-l pe Oscar Mandagaran si veti intelege ce inseamna pasiune pentru dans.Renuntati la ifose ca pierdeti esentialul. Si mai sun unii care spun ca nu gasesc fericirea...Fericirea o gasesti in tot ceea ce iti aduce bucurie si te face sa te simti liber.Mult succes!

Cautati in acest blog