Eticheta la Tango: reguli pt pista de dans

Pista de dans: Dansatorii au prioritate absoluta pe pista de dans. “Pietonii” sunt sfatuiti sa nu se plimbe pe pista daca nu danseaza. Daca vreti sa socializati sau sa purtati conversatii, va rugam sa eliberati pista. Daca vreti invitati/intalniti/vorbiti cu cineva care se afla vis-a-vis ocoliti pista nu traversati de-a dreptul prin mijloc. Este nepoliticos fata de cei care danseaza.

Sensul de dans" Sensul de dans este trigonometric sau invers acelor de ceasornic. Va rugam sa pastrati aceasta directie la aceeasi viteza cu ceilalti dansatori. Nu exista nici o scuza pentru a merge contra sensului de dans.

Benzi: A dansa la milonga e aproape ca si cum ai conduce pe autostrada. Exista benzi, de obicei doua: o banda interioara si una exterioara. Nu poti schimba benzile fara sa te asiguri ca o faci in conditii de siguranta. In general e de preferat sa se danseze pe banda din exterior, pentru ca atunci ai o latura in minus pe care se pot produce accidente.
Banda exterioara este cea de viteza. Banda interioara (dinspre centrul salii) este mai lenta. Nu exista nici o scuza pentru a taia benzile.

Mijlocul pistei/ringului: Mijlocul pistei/ringului este in mod cert un loc interzis. Daca dansezi in centru te vei pune in periocol atat pe tine cat si pe partenera ta si pe toti cei din jurul tau. Nu exista nici o scuza pentru a traversa centrul pistei/ringului/incaperii. In Buenos Aires, indiferent de cat de muzical esti, daca traversezi centrul esti considerat un mare nesimtit.

Intrare pe pista: Daca vreti sa incepeti sa dansati la mijlocul unei melodii, veti descoperi ca pretenii vostri danseaza deja intr-o “roata” (ronda), cerc turnant de dansatori la care trebuie sa va alaturati. Nu intrati pe pista pe una din benzi continuand dicutia cu partenerul chiar pe pista si apoi sa va lansati in dans. Acest lucru va bloca traficul pe pista, lumea care danseaza se va ingramadi in spatele vostru, sau mai rau, vaeti fi depasiti, aruncand o alta pereche pe o alta banda. Proastele dvs. obiceiuri poate nu vor cauza raniri partenerei dvs, dar pot provoca accidente altora. Leaderii pot cere permisiunea de a intra pe pista in fata altor perechi prin contactul vizual. Momentul ideal de a incepe dansul este la inceputul tandei, daca e mai tarziu puteti sa asteptati un moment propice sau puteti incepe dansul la urmatoarea melodie.

Depasiri: Tango nu este o cursa: nu exista linie de sosire. Asadar, nu exista nici un motiv pentru depasiri. Poti dansa cat de rapid sau lent vrei si poti face pasi cat de mari vrei, dar cu totii trebuie sa ne miscam in jurul pistei la aproximativ aceeasi viteza. Rabdare! Avem la dispozitie tehnici de incetinire atunci cand perechea din fata noastra nu avanseaza repede, de exemplu: faceti un pas mare inainte pe sensul de dans apoi faceti o pauza, sau faceti o intoarcere dupa intoarcere dupa intoarcere de fiecare data avansand cate un pic cu fiecare intoarcere. Sau faceti pasi in spate, dar desigur niciodata un pas MARE in spate contra sensului de dans. O alta optiune pentru pasul in spate este sa va intoarceti si sa faceti pasul in spate pe sensul de dans asigurandu-va ca spatiul din spatele dvs este gol. Nu e nimic gresit sa acoperi kilometrii intregi facand cercuri in spatele perechii din fata noastra, asteptand-o sa mearga inainte. De asemenea mai este si rebote (rockstep) foarte simplu cu care te poti juca pe muzica. Daca ai rabdare ai posibilitatea sa fii creativ in directa legatura cu mediul inconjurator (lucru foarte fain), decat sa te dai in spectacol cu imaginatia ta dansand ca si cand ai fi intr-un vacum (nu e deloc dragut). De asemenea, nu va lipiti de perechea din fata dvs., lasati o marja de siguranta, si nu-i “claxonati” (nu impingeti, nu vociferati, nu dati coate, nu-i calcati), indiferent daca au spatiu sau nu in fata lor. Este foarte foarte nepoliticos si la urma-urmei dvs. unde va grabiti??? Nu exista nici un motiv pentru depasiri.

Flux continuu: Dupa acelas rationament, poate ca ati invatat niste figuri la ultimul seminar/lectie, dar trebuie sa evitati cu orice pret sa faceti figuri stationare pe o pista aglomerata. Invatati sa le faceti in miscare. Avansati pe pista! In fond nu dansam doar cu partenerul, dansam cu intreaga sala! Nu poti opri traficul pentru mai mult decat cateva secunde. Altfel, leader-ul din spatele tau va fi obligat sa va depaseasca, sa schimbe benzi si risca sa raneasca pe altcineva. Daca este mult spatiu in fata dvs., cu siguranta in spatele vostru este un ambuteiaj, iar in acest caz va rugam sa inaintati si sa lasati spatiu si pentru alti dansatori. Cu totii avem responsabilitatea de a pastra o navigare constanta cu toata sala pe pista.

Zig-zag: A merge in zig-zag este nu mare NU-NU-NU ca si taierea/traversarea centrului pistei de dans. Stati pe banda voastra! Daca va miscati diagonal pe banda, cereti practic sa fiti lovit. Sau, sarind dintr-o data in fata cuiva, puteti provoca accidente. Doar pentru ca partenera dvs nu a fost ranita nu inseamna ca cuplurile din urma voastra nu se vor ciocni datorita proastei dvs. navigari pe pista de dans.

Siguranta: Siguranta partenerului, a dvs, si a dansatorilor din jur este prioritatea voastra numarul unu. Atat leader-ul cat si si follower-ul trebuie sa fie constienti de prezenta altor dansatori in fata, in lateral, in spate pentru a evita accidentele. Daca vedeti ca este posibil sa se produca o coliziune si e prea tarziu s-o mai evitati, incercati s-o atenuati, nu continuati secventa pe care ati inceput-o cu orice pret, opriti-va! Daca s-a produs un accident, fiti politicosi si prietenosi, stabiliti contact viziual cu perechea respectiva, zambiti si semnalati din priviri coliziunea chiar daca nu a fost gresala dvs.. In Argentina se considera ca e vina leaderilor daca s-a produs un accident, iar doamnele nu sunt implicate. Nu e necesar sa opriti dansul ca sa va cereti scuze (asta ar putea produce ambuteiaje), dar la sfarsitul melodiei ar fi frumos sa mergeti la perechea accidentata si sa cereti scuze in mod politicos.

Daca extindem, a dansa pe o pista de tango aglomerata este un exercitiu pentru evitarea accidentelor intr-o maniera sigura, creativa si amuzanta.

Un alt punct care nu prea se mentioneaza: poate suna si se poate simti foarte poetic sa dansezi tango in transa cu ochii inchisi, dar la o milonga aglomerata evitati sa facceti asta. Deschideti ochii si fiti atenti la siguranta partenerului si a altor dansatori. Ca dansator la un eveniment social este responsabilitatea dvs.

Figuri: Nimanui nu-i place sa fie atins/inpuns, sau sa intre altcineva in el, sau sa fie calcat pe picioare, asa ca pe o pista aglomerata, evitati miscarile agresive, boleos inalte (pe sus, prin aer), ganchos dure si picioare intinse. Fiti foarte precauti cand conduceti/executati boleos sau ganchos si planeo. Se pot produce accidente grave. Doamnelor, daca vi se conduce un boleo inalt, aveti si optiunea de a-l tine jos. Domnilor, daca conduceti un boleo pe sus, trebuie sa va asigurati ca nu veti lovi pe nimeni. Daca simtiti ca urmeaza sa calcati pe cineva, (speram ca nu partenerul dvs.), incercati sa nu continuati miscarea, sau sa atenuati, nu va lasati cu toata greutatea daca ati aterizat pe piciorul altcuiva! Tendoanele lui ahile ale partenerilor nostrii vor aprecia asta. De asemenea, leaderi pastrati-va bratul (cotul) stang in jos si spre corp. Nu e amuzant pe o pista aglomerata sa te feresti cand un alt dansator se balanseaza cu partenera iar bratul cu cotul lui stang flutura pe sus prin aer la distanta de 2 centrimetrii de nasul dvs. ...

Recapitulare:
- nu dansati in centrul salii
- stati pe banda voastra
- cel mai bun loc este pe banda exterioara
- inaintati la ceeasi viteza cu sala
- nu depasiti, nu va bagati in fata altor dansatori
- nu alergati
- nu mergeti in zig-zag
- atentie la pasi in spate (nu faceti pasi in spate contra sensului de dans) daca sunteti leader
- nu executati "elicoperite", nu desfacem cocu' cu tocu' si nu gadilam coasta vecinului cu tocu', nu facem punctii vecinilor cu cotul
- evitati accidentele
- fiti prietenosi si politicosi

Daca sunteti un bun dansator, veti stii sa gestionati putinul spatiul disponibil intr-un mod foarte creativ si placut pt dvs, partenera si nu in ultimul rand pentru toti participantii la trafic.

Da stiu, poate nici eu nu fac tot ce am scris mai sus, si dansez cu ochii inchisi... nobody is perfect ... dar e o vorba romaneasca din popor: faceti ce zice popa, nu ce face popa! : ) M-am gandit ca poate ne ajuta!

To be continued... next post on this topic: “Other Tango Manners”

Comentarii

Andrei a spus…
"Leaderii pot cere permisiunea de a intra pe pista in fata altor perechi prin contactul vizual."

si daca au ochii inchisi ? sau nu se uita la tine ? :)))
Tango Brujo a spus…
"si daca au ochii inchisi ?" - ar trebui sa-i deschida
Unknown a spus…
buuune povetele tale ,ar fi bine ca unii dintre noi/toti sa ni le printam si sa le avem la indemana in timpul milongilor,fiindca uitam f rapid sa fim politicosi ,ingaduitori ,atenti...
am observat un fenomen bizar in legatura cu dansatorii mai vechi,care, care chiar daca sunt vinovati 100% de incidentul produs,nici nu se gandesc sa ceara scuze celui mai "mic" pe care l-au agresat intr-un fel sau altul.Dimpotriva.Probabil manierele se atenueaza cu varsta,cine stie?

Cu ochii inchisi am si eu o problema.Ochii inchisi ai fetelor.Vaz ca e o moda ca gagicile sa traga obloanele si sa intre pe pilot automat.Adica sa-i paseze integral leader-ului raspunderea pt buna desfasurare a dantuielii.Si atunci cum ramane cu:
"Siguranta partenerului, a dvs, si a dansatorilor din jur este prioritatea voastra numarul unu. Atat leader-ul cat si si follower-ul trebuie sa fie constienti de prezenta altor dansatori in fata, in lateral, in spate pentru a evita accidentele."
,cata vreme madam se crede interesanta mimand interiorizarea pe umarul voinicului?

Astept lamuriri.

TANGO usor,doamnelor ,si vise placute!
RoxanaTudor a spus…
tangoistule, ma ofer cu o mica explicatie, cel putin valabila pentru mine. Cu ochii inchisi visez. Cu ochii inchisi dansez numai cu partenerul meu si cu musica respectiva. Cu ochii inchisi sunt numai a partenerului meu, a dansului nostru, a imbratisarii din acea tanda. Cu ochii inchisi ma abandonez dulce si placut in grija lui, cel mai grozav cavaler din lume, ii acord atentia mea intreaga si completa, ma dedic total implinirii celor mai ascunse ganduri ale lui. (sa nu comentati prostii, ma refer exclusiv la dans, la tango, daaaaaa?)

Cand e aglomerat, cand partenerul meu e mai putin experimentat/ mult mai experimentat, cand sunt atat de obosita incat nu ma pot concentra sa ma detasez total pentru a ma abandona, deschid ochii, dansez cu sala, sunt atenta la celelalte cupluri, la cei de pe margine, la boleos/gancho/picioare intinse, distante intre scandurile dusumelei, nu mai aud din muzica decat timpul tare, si in general am tendinta sa vorbesc si sa fac observatii (de ex.: daca lasi cotul ala in jos, o sa ma simt eu mai bine, ca atare o sa dansezi mai bine cu mine), ceea ce este destul de obositor si plicticos.

Una peste alta, ador starea de abandon, si, din pacate, mi-o pot permite din ce in ce mai rar...

Plus ca asa am invatat tango: cu ochii inchisi. Pionierii stiu de ce... iar invataturile din primele luni sunt cele mai greu de uitat si de corectat.

As mai adauga multe, dar ma lungesc prea tare. Poate ca am sa povestesc alta data/in alta parte ce si cum, daca vremurile aprige pe are le traim o sa mi-o ingaduie.

X
Unknown a spus…
felicitari cavalerului .pentru ochii tai inchisi..
bligblig a spus…
a propos de ochi inchisi, feeling-uri sau alte fakeing-uri

http://www.youtube.com/watch?v=p3QNxm6hVYc
Anonim a spus…
Ochii inchisi,huuh?Si daca vine vrenu mai tolomac din spatele liderului?Si daca liderul nu e pe pilot automat-deci previzibil-crezi ca mai inchizi tu ochii?:)))lasati visele ptr somn,valabil ptr toata lumea-domn sau doamna.

Cautati in acest blog