Milonga


Milonga ca si eveniment, nu ca gen de muzica sau ca dans.
Milonga, cum o vad eu, acum, dupa multele evenimente si dupa multe experiente mai fericite sau mai putin reusite la milonga.

S-o luam asa: de ce mergem la milonga? Ca sa dansam, nu? Sa mai socializam, sa iesim din casa, sa cunoastem oameni noi cu care impartasim aceeasi pasiune: tangoul. Toate bune si frumoase pana aici. Acum, ca suntem la milonga, ciulim urechile la muzica, sa auzim ceva care sa ne inspire, ceva care sa ne imbie sa dansam. Inca de la intrare pana la locul in care ne-am asezat, intre pupaturi si salututi de bun venit/bun gasit si scanarea pistei, am reperat déjà partenerii cu care n-am dori sa dansam in sera respectiva.

Si incepe o tanda, se fac invitatiile, dar, nu stiu de ce, muzica nu inspira; preferam sa stam la masa, in asteptarea unei alte tande, sau afara la o tigara si o vorba mica alaturi de altii. Apoi vine o alta tanda, si nici aia nu ne inspira, si apoi inca una, si inca una, si curg, tande dupa tande, si mai vezi si alti dansatori ca si tine cum isi doresc cu disperare sa danseze, dar ceva nu merge. Incerci sa dansezi cu partenerii preferati, si ceva nu se leaga. O tanda asa, doua asa, dupa care ti se cam ia. Nu te simti deloc inspirat in seara respectiva. Parca ceea ce stii ca se intampla inainte acum nu mai e. Da, cateodata muzica e de vina. Si am fost la milongi de unde am plecat chiar destul de frustrata.

De ce e muzica asa importanta? Pai hai sa zicem ca la milonga e ca la nunta… da, nu radeti ! Ce face cel mai mult pe nuntas sa se simta bine? Muzica! Daca ai un DJ atat de bun incat sa-I faca pe toti nuntasii sa se ridice de la masa si sa chefuiasca cu hore si batute si strigaturi si chiuituri, aia e o nunta reusita! Daca mesenii stau numai la masa, oricat de gustoase ar fi mancarurile de pe masa, la un momentdat tot ii apuca batzul, se foiesc, se sucesc, dar cat poti sta lipit de scaun??? Ca amortesti, Doamne iarta-ma! Asa ca dupa cum se vede treaba, muzica e de baza, ca o fi ea nunta sau ca o fi milonga.

Important la o milonga e sa ai un DJ bun, care sa stie cate ceva muzica, regulile minime general acceptate in ordinea tandelor (Tango, tango, milonga, tango tango, vals, tango, tango, milonga, tango, tango, vals, s.a.m.d.). De ce trebuie sa stie cineva muzica de tango? Pentru ca din miile de melodii de tango care exista, nu toate sunt dansabile!!! Mi-e destul de greu sa dansez o tanda de Piazzola, intre noi vorbind. In plus, exista cateva orchestre care ar fi bine sa fie auzite la milonga, si o oarecare ordine in care sa pui muzica, pentru ca nu prea le pica bine oamenilor cand abiea ajung la milonga, la inceput de exemplu, cand inca nici nu s-au incazit bine, si nici n-au apucat sa intre in atmosfera sa le trantesti o tanda de Pugliese gen Pata Ancha, Gallo Ciego, care este o tanda nemaipomenita, dar care este o tanda de interpretare si carese cere sa fie pusa spre sfarsit, cand lumea a dansat déjà, e incalzita, si poate fi la capacitate maxima pentru interpretare. Sau cum mi s-a intamplat, in cateva milongi la rand, inainte de inchidere, cand eram destul de obosita, si mi-as fi dorit sa mai dansez, dar ceva cu un ritm mai rezonabil, sa am parte de o tanda de milonga, dar nu una molcuta asa, ci una din aia alergata!!! Bah’ mai da-o’ncolo de treba! Chiar milonga inainte de inchidere??? Inteleg ca vrea organizatoru’ sa plece acasa, si vrea sa-I oboseasca pe toti ca sa-I trimita la culcare mai repede, sa scoata suflu’ din ei, dar… daca tot e inchiderea, si dupa tanda de milonga pui o Cumparsita… ce sens are??? Ma gandesc si io asa cu mintea mea, poate sunt io mai nepriceputa asa. N-ar fi mai potrivit sa puna ceva placut, cu un ritm moderat, sis a plece lumea acasa cu un gust bun, ca le-a mers la inima si ultima tanda?

Apoi, mai e ceva. Legat de ordinea tandelor, cu regula asta TTVTTMTTV. Nu e chiar asa prost gandita, ba chiar pot sa-i multumesc, pe aceasta cale, celui caruia i-a dat prin cap asa ceva. Mie personal mi-a folosit foarte mult, pentru ca, de fitzoasa ce sunt nu-mi convine sa mai dansez tanda de milonga, decat foarte rar si asta bine cantarita inainte (dar acesta e subiect pentru un alt articol). Asadar, stiu ca la milonga daca se merge pe aceasta regula, pot dansa cinci tande una dupa alta, pentru ca a 6-a voi avea timp de relaxare. Pauza foarte bine venita in cazul in care DJ-ul pune numai muzica faina si te super incita si efectiv nu te poti dezlipi de pista de dans. Pe de alta parte poti promite o tanda de vals cuiva cu care stii sigur ca-ti face placer sa dansezi vals. Cu alte cuvinte stii cam cum sa-ti organizezi timpul si dansurile, cu pauzele si cu partenerii, in asa fel incat sa poti prinde partenerul potrivit pe tanda potrivita si sa poti obtine un mazimum de satisfactie. Mi s-a intamplat sa reusesc sa ajung sa obtin o invitatie de la un partener cu care intr-adevar vroiam sa dansez, dar iaca, trosc o tanda de milonga, si de comun accord sa amanam amandoi dansul pentru mai tarziu, dar din diverse motive sa nu ajungem sa mai dansam in seara respectiva… pai (vorba bancului cu badea Ion si zmelu cel mic) sa nu te duci sa-i tragi o mama de bataie DJ-ului care ti-a stricat jucaria? Daca as fi stiut ca e tanda de milonga nici nu m-as mai fi agitat sa-l vanez pe bietul amarat, si asa ochit de o multime de followeri, si mi-as fi pastrat sansele pentru mai tarziu.

De fapt, poate ca exprimarea e un pic cam generala cand zic ca muzica e importanta, tandele in sine sunt importante si insiruirea lor. Sa faci o tanda nu e de ici de colo, si aci sunt cateva reguli de baza, ca de exemplu sa pui 3-4 melodii de acelas gen, de aceeasi orchestra, iar cateodata este al naibii de greu sa gasesti acele piese care sa se potriveasca, fara sa le repeti, (ma gandesc la tandele de milonga), toate din aceeasi perioada, nu sa iai o melodie din 1933 si una din 1967… nu vor suna niciodata ca fiind din acelasi film. Si mai e o chestiune, tandele sunt cea mai de pretz avutie a unui DJ. Nici un DJ nu va da tandele lui!. Oricine poate avea toata muzica din lumea, dar nimeni nu da tande. Daca toata lumea ar avea aceleasi tande, unde ar mai fi maiestria DJ-ului si succesul milongii? In cel mai fericit caz poti fura tande: sa ti le scrii pe un coltz de servetel cu creionul dermatograf, in cazul in care cunosti melodiile si orchestra… :D

Si mai e o chestie, ca si la nunta, trebuie sa simti pulsul pistei, sa ridici lumea in picioare sa danseze si sa reusesti sa-i tii acolo fara sa scoti sufletul din ei, vorba cuiva, daca pui o tanda de d’Arienzo din aia super ritmata dupa o tanda de milonga, spre sfarsitul sindrofiei, te-ai asigurat de faptul ca in urmatorul sfert de ora isi vor dori sa vada patul si perna, mai mult decat orice alt partener pe ringul de dans. Cu alte cuvinte, nu poti veni cu CD-urile gata facute de acasa cu tande, sa le lasi sa mearga in dorul lelii fara sa tii cont de feed-back-ul pistei. Iar pentru a alege tandele la locul faptei, trebuie sa cunosti orchestre si melodii, multe.

Si ar mai fi un aspect tehnic, programul in care rulezi tandele, incercati sa evitati Win Amp-ul este detestabil, orice DJ care se respecta, foloseste ITunes. Daca chemati un DJ care nu vine cu muzica lui si ii puneti la dispozitie toata muzica din lume pe un computador dar cu Win Amp, n-o sa va spele de botezul pe care-l veti primi printre dinti nici toate apele Prutului, Siretului, Begai, Dambovitei, Somesului, Dunarii sau ce ape mai curg prin apropiere ☺

Un al doilea broblem pentru o milonga faina este localul. Energia si atmosfera pe care ti-o ofera spatiul, este de mare importanta. Intimitatea si caldura pe care o da inaltimea si largimea salii, cum este dispusa zona de socializare, accesul la pista, daca este in “L”, in “T”, precum si lumina. Daca ai camarute separate de dans si socializare, fara acces direct una la alta, cu niste neoane si tavanul la cucurigu, mai adaugam si o podea de marmura sau ciment, poti sa-ti iei adio de la milonga oricat de bune ar fi tandele si DJ-ul. Atmosfera o sa fie nashpa, pe cuvant, dau acum in scris ☺

Podeaua, daca primele doua conditii de muzica si spatiu sunt beton, daca nu este de preferat cu parchet sau poadea, bine imbinata si finisata, mai poate fi trecuta cu vederea, insa, o podea cu rosturi, din dale sau gresie, poate fi o problema cand spatiile dintre dale sunt mari, e destul de incomod sa pivotezi chiar la imbinarea placilor daca ele sunt la niveluri diferite, santurile iti pot “fura” tocul, sa lunece de-a lungul dalei, iar la un planeo, piciorul are sanse sa faca un zgomot de mitraliera, cu “zgaltaiala” aferenta. Nu zic, orice e posibil, am dansat si pe asfalt, si pe ciment, si pe covor de dans cauciucat, si pe gresie, si pe marmura, si pe podea unde iti cadea tocul intre scanduri si unde ieseau suruburi, eu vorbesc de varianta cea mai rezonabila pentru o milonga. De obicei, orice podea care nu e parchet sau scanduri de lemn, care sa amortizeze pasul, marmura spre exemplu o sa-ti faca picioarele praf la sfarsitul serii: o sa usture pernitele, o sa doara toata laba piciorului, posibil si genunchii si gleznele, si o sa dea o stare generala de oboseala, si chiar daca totul e fain, n-o sa-ti mai arda sa dansezi, si iaca cu se gata milonga ceva mai devreme, si ne intrebam de ce pleaca oamenii acasa?

Un alt lucru care poate fi bun de facut pentru o milonga este inspectarea spatiului, si a sonorizarii inainte de a inchiria spatial. Ce se intampla, muzica de tango este o muzica veche, unele melodii au fost curatate, altele nu, si se aud infundat, cu fashaieli, cu bruiaje, etc, si e posibil ca instalatia de muzica sa nu faca fatza unei astfel de muzici, si sa ai surpriza sa se auda super prost, in surdina, fara volum, si sa dansezi in soapta la milonga, auzind toti pasii celorlalti dansatori de langa tine, si sa ghicesti muzica,sau sa cauti zona cu boxe, si atunci, sincer, mai bine lipsa!

Ar mai fi si alte lucruri, detalii, care pot face o milonga super faina, inafara de muzica, sonorizare, spatiu, lumina si podea, care in momentul de fatza nu-mi vin in minte, dar poate ca pentru azi e suficient.

Pana acum, pentru mine, exista un singur loc in Bucuresti unde ma duc sa dansez si unde ma pot simti ca acasa, unde pot da cel mai mult in dans. Si foarte interesant, am mai gasit un astfel de loc de curand in Timisoara. Foarte rar mi se intampla sa ma simt la o alta milonga asa cum ma simt in acel loc. Poate ca sunt atasata sentimental de locul respectiv si ca am investit timp, energie, dedicatie, sau mai stiu eu ce, dar foarte greu mi-am gasit locul in alte parti, si nu pot spune ca intruneste in totalitate “cerintele” de mai sus.

In cea ce priveste conditiile pentru o milonga faina, zic si eu doar, imi dadeam cu parerea ☺ sau mi s-a facut dor de o tanda in locul respectiv. Poate ca e doar vorba de un loc in care am descoperit tandele faine, muzica dansabila, si dansurile bune, nu neaparat o milonga nemaipomenita… habar n-am.





Comentarii

Fiore Caro a spus…
Asa e: un DJ bun e aur curat, indiferent de genul de muzica pe care-l propune.:-) In alta ordine de idei, ma gandesc cu bucurie ca sunt incepatoare. Ca am inca surprize placute la milongi, ca imi place sa dansez si sa creez ceva impreuna cu partenerul meu de dans-poate pe aceeasi melodie, dar altfel, fiindca fiecare se poate simti altfel in diverse ocazii...:-)Nu mi-am imaginat niciodata ca as putea sa intru la milonga gandindu-ma cu cine sa NU dansez... Da, cand esti foarte bun in ceva si practici de multi ani, pierzi "inocenta" inceputurilor... Ca atunci cand cresti maaaare. Vezi lucrile mai clar, dar nu mai ai bucuria simpla a jocului. :-)
Mara Mateescu a spus…
Asta cu muzica mie mi se pare cea mai grea cerinta, deşi am observat ca, nu numai la noi dar şi in alte tari, apar DJ-ii precum ciupercile dupa ploaie. Toata lumea crede ca ştie! Si, ce e mai grav, lumea care crede ca ''ştie cum e cu muzica'' ştie atat de bine ca nu mai face efortul sa verifice prin sala daca oamenii se simt bine sau nu.

In Romania totuşi parca e putin altfel. La noi se danseaza oricum şi indiferent de muzica. Dar nu prea mult pentru ca baietii nu se prea dau in vant dupa dans ci mai degraba dupa filosofie... :)
Am vazut locuri carora li s-a dus buhul pentru ce muzica proasta pun şi... cu toate astea, sunt pline.
Am vazut locuri cu muzica buna in care jumatate dintre participanti stateau pe scaune ca deh... filosofia era mai importanta. Sau afara la bere / tigara.
La noi in comunitate am observat ca lumea nu protesteaza şi nu se revolta, orice / oricine s-ar intampla. Doar mai comenteaza pe la colturi din cand in cand. ın rest se merge pe 'nu ştiu, nu e problema mea, ignor'. Dar asta nu este despre milonga şi face subiectul altor discutii :)

In fine, revenind la muzica şi milonga, pe oamenii de aici nu-i prea intereseaza. sau ma rog, nu atat de tare incat sa penalizeze cu prezenta un DJ slab. daca e foarte rau comenteaza pe la colturi. Daca e bun sebucura, dar numarul dansurilor este cam acelaşi.
In acelaşi idee, fetele nu penalizeaza dansatorii slabi prin refuzul de a dansa cu ei. accepta şi apoi mai zic ceva in barba şi gata, Data viitoare danseaza din nou.
Eu cred ca asta se poate schimba numai pornind de la organizatori şi profesori, care au datoria nu doar de a-i invata pe viitorii tangueros paşi de dans ci şi chestiuni legate de eticheta. Nu spun reguli. Poate guidelines. Numai aşa putem incepe sa creştem. Şi poate, daca ne tinem detreaba, vom avea şi noi regular milongas cu 150 de oameni şi cu atmosfera şi energie indiferent de ziua din saptamana şi de vremea de afara :)

Cautati in acest blog