Ioana y Horia: “Tango este tango. Sunt dansuri și dansuri… și tango!”

Când spui tango, spui pasiune, profunzime, senzualitate, dar mai ales… un stil și o filozofie de viață. Ioana Lascu și Horia Călin Pop trăiesc tango, zi de zi, departe de colorata Argentina, pe ale noastre plaiuri mioritice, inspirând oamenii care le ies în cale să facă la fel.

Anul acesta au înființat Asociația Compania de Tango Cluj folosindu-se de experiența lor ca dansatori și organizatori de evenimente tango. I-am invitat pe Ioana și pe Horia să ne împărtășească un strop din farmecul acestui dans care te face să uiți de tine.

De ce tango? Cum ați descoperit acest dans?

Ioana: Călătoream împreună cu prietena mea Simona prin Europa și o însoțeam la petreceri da tango (milongi) din Paris, Milano prin anul 2006, 2007. Tot ea a găsit pe internet un anunț că urmează să ajungă la Cluj un argentinian – maestrul Gustavo Saenz. Îmi doream să dansez și tangoul era noutatea absolută.

Horia: Să știi ca și eu mă întreb uneori. E doar un cuvânt de 5 litere, dar cu un aer boem în spate pentru publicul larg. Așa am crezut și eu. Dans senzual în doi, pasional, foarte pasional. În realitate, el nu este atât de senzual pe cât ar crede majoritatea lumii. Dansez, predau, dj-esc cu muzica de tango și uneori și coregrafiez pentru că mă simt viu, liber, sensibil și puternic în același timp. Nu cred că am descoperit tango, sper să nu o fi făcut deja. Mi-aș dori să continui călătoria. Momentan am doar 4 ani. E prea puțin.

În ce școli de tango ați învățat?

Ioana: Primul curs l-am făcut în septembrie 2008 cu maestrul Gustavo Saenz. După un an, argentinianul a revenit, iar asistenta lui, clujeanca Oana Laura Pop și-a deschis grupă și am început cursurile de tango la școala Profumo di Tango. Primul seminar în afara Clujului l-am urmat la Brașov cu Lucian Stan și Monica Surubariu din București. Am avut cu Lucian un prim dans magic și am știut atunci că am descoperit ceva… minunat!

Întâlnirea cu Horia a schimbat foarte mult atitudinea mea. Dansul e pentru doi și am început să învățăm împreună. Pe lângă Lucian și Monica, o influență deosebită au avut și o au în continuare asupra noastră Andreea Trașcu și Andrei Baican. Studiul pentru tango nu l-am oprit niciodată. Am studiat și cu mari profesori și maeștri argentinieni: Sebastian Arce y Mariana Montes, Carlitos Espinoza y Noelia Hurtado, Max van der Voorde y Solange Acosta, și mulți alții.

Horia: În prima fază am început să învăț tango în Cluj-Napoca. Din sete de cunoaștere, am călătorit pentru a acumula know how în diverse orașe și țări, dar și ca să ne întâlnim cu alți iubitori și dansatori de tango și ca să întâlnim profesori care să se îngrijească de noi, să creștem în tango în mod armonios și frumos. Evident că nu ne-am oprit doar în România și în împrejurimi, ci am mers și în Buenos Aires, Argentina.

Ce a însemnat pentru voi experiența Argentina?

Ioana: Dans, vară, antrenamente, plimbări, media lunas, prieteni noi din lumea întreagă, cursuri, ore în privat, planuri, jazz, spectacole, căldură, transpirație, mult, mult dans. Ziua și noaptea capătă altă dimensiune. Sperăm să putem merge și în viitorul apropiat și să vină cu noi cât mai mulți dansatori din Cluj.

Horia: În Argentina am descoperit oameni frumoși, plăcuți la vorbă, la gând și la faptă. Am fost plăcut surprinși să descoperim forme ale tangoului pe care noi nu ne așteptam să le vedem, fiind obișnuiți în Europa de Est mai mult cu profesori și maeștri de festival. M-am bucurat să ajung în Buenos Aires. Am avut șansa să învăț de la cei mai buni. Scopul nostru de fiecare dată a fost să învățăm cât mai mult și să profităm de faptul că ne aflam acolo doar o perioadă scurtă de timp. A înțelege trecutul tangoului nu este ușor, a înțelege prezentul tangoului este mai probabil.

Cât de greu a fost începutul Companiei de Tango Cluj?

Ioana: Am început ușor. Horia este foarte talentat, eu sunt muncitoare și ambițioasă. Mai pune aici experiența în marketing și publicitate și… boom. Numele în schimb a venit mai greu. Am început cu programul StartUP Tango Week-end. Prima ediție a fost în septembrie 2011 – cursuri intensive de inițiere în tango argentinian pentru începători care au avut un succes incredibil, între 40-80 de persoane fiind prezente la fiecare ediție. Și până în prezent am făcut 8 ediții la Cluj, 3 la Oradea, 2 la Baia Mare, una la Sibiu, Satu Mare, Târgu Mures și Iași.



De ce Compania de Tango? O denumire siropoasă nu m-ar fi reprezentat (mai ales pe mine!). Muzica siropoasă în schimb o ador. În viitor ne dorim să ne extindem. Am început deja să lucrăm la diverse programe împreună cu cei mai muncitori și dedicați cursanți. Să fim o echipă, să ajutăm la deschiderea de noi școli de tango în jurul orașului nostru. Să putem organiza evenimente cât mai variate și de ce nu, chiar și simultan. Avem de exemplu un proiect Partener EU prin intermediul căruia ținem cursuri gratuite pentru studenți de două ori pe săptămână. Predau alături de noi alte 8 persoane. Din 11 februarie 2014 vom avea o grupă în limba engleză pentru străini care vizitează sau locuiesc în Cluj, unde alături de Horia va preda Iulia Burci.

Horia: Compania de Tango a apărut de la sine, din ambiția mea și a Ioanei de a oferi o platformă prin care comunitatea din Cluj să se dezvolte, iar ceilalți clujeni non-tango să ajungă să afle și să danseze tango într-o formă cât mai ușoară și mai profesionistă. Încă nu ne-am oprit să dezvoltăm platforma.

Este tango-ul un dans potrivit pentru oricine având în vedere apropierea fizică în pereche?

Ioana: Celor care vin în cuplu le spunem de la început: e cadrul “legal” unde poți îmbrățișa o altă persoană. Noi schimbăm perechile în permanență la curs, dar nu obligăm pe nimeni să facă ceva cu care nu se simte confortabil. Apropierea are loc treptat. Dacă vii la cursurile noastre, îți faci prieteni noi și după câteva lecții apropierea vine firesc. Suntem aici ca să dansăm, să comunicăm non verbal, să râdem și să învățăm împreună.

Horia: Tango este tango. Sunt dansuri și dansuri… și tango! E diferit, e special, e desosebit! Tango este pentru fiecare. Tango este așa cum vrei tu să îl dansezi. Tu îl faci să fie potrivit pentru tine, tu alegi distanța dintre tine și partener(ă). Prin urmare, este potrivit pentru oricine vrea să danseze cu adevărat!

Cui se adresează cursurile voastre? Care este profilul dansatorului de tango?

Ioana: Highly educated people with emotional problems, spunea cineva.

Avem doctori, ingineri, profesori, programatori, muzicieni, studenți, stiliști, arhitecți, economiști, cercetători. Nu avem limită de vârstă, nu trebuie să vii cu partener. Le spunem de multe ori bărbaților să vină pentru că avem fete frumoase și deștepte, dar dacă nu-ți va plăcea dansul, nu vei rămâne. Suntem adulți, capul pricepe, corpul are ritmul lui…

Horia: Marea majoritate a dansatorilor sunt tineri până în 35 de ani, profesioniști în domeniul lor de activitate. O mare parte dintre ei sunt foarte sensibili într-o formă care nu este evidentă, sunt capabili să înțeleagă, să aprecieze și să guste mici diferențe de îmbrățișare, de afecțiune. Îmi sunt foarte dragi pentru asta.


În cât timp poate învăța o persoană să danseze tango?

Ioana: Noi te declarăm dansator de tango după prima lecție. Cursurile se opresc în momentul în care tu ești mulțumit de rezultatele pe care le ai. Dansul social este cel care triază. Talentul este opțional, munca și dăruirea fac diferența. Cei care se orientează spre o carieră profesională nu se pot opri din cursuri. Aceleași elemente au altă valoare și le înțelegi diferit în funcție de experiența pe care o acumulezi în timp.

Horia: De învățat, înveți repede. Problema nu este aceasta, ci în cât timp înveți să dansezi tango astfel încât să fii satisfăcut și mulțumit de cum te descurci. Noi credem că e un proces, o evoluție și nu un capitol fix. Credem că este vorba despre o descoperire personală. Iar orice descoperire și schimbare personală profundă se face în timp, în funcție de materia clientului!

Însuși noul papă, cardinalul argentinian Jorge Mario Bergoglio, a mărturisit că iubește tango-ul și că l-a dansat în tinerețe… Este tango-ul așadar o experiență spirituală?

Ioana: Eram la Buenos Aires când s-a anunțat noul Papă. Oamenii au ieșit în stradă, a fost o atmosferă de neuitat. Mulți argentinieni, contrar aparențelor, nu dansează tango, e specific doar zonei Buenos Aires.

Horia: Orice practicant de tango se bucură de ceea ce face în felul lui și se manifestă ca atare. Spiritualitatea și tangoul sunt două fenomene a căror intersecție este mai mult legată de prezent, prin tehnicile de yoga și tai chi. Până la urmă, tangoul este ce vrei tu să fie, îl poți face spiritual sau nu!

Cum e cu senzualitatea tango-ului? Cei care nu au dansat niciodată își imaginează că e un dans foarte erotic, cu nelipsitul trandafir roșu în păr sau la rever…

Ioana: Tangoul a fost promovat în afara Argentinei prin intermediul spectacolelor. Aici capătă o nouă dimensiune și vizual, spectatorul este vrăjit de pasiunea și senzualitatea cu care cei de pe scenă interpretează dansând scene de dragoste și gelozie cu mișcări spectaculoase și multe prize în aer. Noi dansăm și învățăm partea socială a tangoului, nu învățăm coregrafii. E foarte plăcut să oferi sau să porți un trandafir. Am prieteni care mă întreabă dacă dansez cu trandafirul între dinți. Ar fi comic și neplăcut la gust.

În Buenos Aires vezi dansând mamă cu fiu, tată cu fiică, frați… e ceva natural și obișnuit pentru ei. Cu cineva anume, uneori chiar cu o persoană pe care nu o cunoști, poți dansa magic, se rupe noțiunea tipului, e adrenalină pură.

Horia: Este erotic. Destul de rar ce e drept… Totuși, nu aș vrea să le stric curiozitatea cititorilor, aș vrea să vină și să îl descopere ei înșiși. Așa cum spune un drag maestru argentinian de tango, încurajându-te să descoperi singur: „Nu știu! Cum e?” Așa zic și eu: nu știu, cum e?




Care este cea mai frumoasă experiența pe care ați avut-o dansând tango?

Ioana: Aș enumera câteva momente:

- primul meu dans pe scena Teatrului Național din Cluj la concertul Otros Aires din 15 aprilie 2011, la 36 de ani de ziua mamei mele;

- prima demonstrație pe care am făcut-o împreună cu Horia în fața comunitații de tango din România la Tabăra de Tango de la Breaza din octombrie 2011 – am fost aplaudați de 150 de persoane prezente aproape 1 minut înainte să facem măcar un pas;

- participarea la Campionatul European de Tango de la Roma din iulie 2013 – am fost prima pereche din România la categoria tango salon.

Horia: Cele mai frumoase momente sunt atunci când dansezi și simți că totul e perfect, așa cum trebuie să fie. Orice împiedicare sau bâlbă face parte din scenariul de dans. Ești într-o conexiune perfectă cu persoana din fața ta și te bucuri de fiecare secundă, asemenea unui copil de o jucărie nouă! Se termină muzica din fundal, iar tu auzi asta, știi că s-a terminat, dar nu vrei să rupi îmbrățișarea. Totuși o faci, te uiți în ochii partenerei și știi că a fost perfect!

Dar cea mai comică?

Ioana: La Budapesta - o sală cu 400 de dansatori, Djul Horacio Godoy pune La Cumparsita, melodia cu care se încheie orice petrecere de tango și din când în când oprea cântecul. Horia mi-a condus ceva surprinzător chiar în acel moment, prin urmare, pauza a coincis cu țipătul meu scurt și ascuțit. La următoarea pauză, mai mulți dansatori m-au imitat.

Horia: Sunt multe comice. Nu știu pe care să o aleg. Un clișeu des întâlnit este să îți auzi propriul cursant având epifanii despre o anumită figură din tango sau execuție și să te citeze pe tine, cuvânt cu cuvânt, deși la cursuri era prezent și i-ai spus de mai multe ori exact același lucru. Nu ne deranjează! Face parte din procesul de învățare. Iubesc să predau tango! Îmi iubesc cursanții!

Lecții din tango cu aplicabilitate în viața de zi cu zi?

Ioana: Tangoul te reinventează ca persoană, te schimbă în bine. Ești mai cald, mai generos. Iar femeile… o da, femeile se transformă, devin mici zeițe, unele extrem de sexy!

Horia: Bucură-te de prezent! Trăiește în prezent. Bucură-te de prezent, să simți că respiri, că ai simțurile deschise, că nu trece timpul și trece bloc, în ceață, șters, ci guști din viață așa cum e ea, bună sau rea. Oricum ar fi, ea e frumoasă, dar trebuie să înțelegi asta trăind-o! Tangoul te ajută să faci asta.










Foto: facebook.com/IoanaLascu, facebook.com/horia.pop
Sursa: Revista Bulevard http://revistabulevard.ro/2014/01/tango-este-tango-sunt-dansuri-si-dansuri-si-tango/

Comentarii

Cautati in acest blog