De Claudiu Grosaru
March 25, 2014 at 2:08pm
1. Tango este, mai presus de orice, un DANS. Ambii parteneri folosesc muzica pentru a se exprima prin DANS. Orice alte calitati ale tangoului sunt de prisos daca acest principiu nu este respectat.
2. Tango, ca muzica si dans, contine un vocabular de mijloace de expresie care SE INVATA. Chiar daca este un dans de improvizatie, elementele de baza trebuiesc invatate. Altfel, ar fi ca atunci cand incerci sa scrii o poezie fara sa cunosti cuvinte. Dupa ce cunosti un vocabular de baza, ai sansa sa descoperi si sa introduci propriile tale cuvinte, daca acestea iti permit sa mentii o comunicare coerenta cu partenerul si cu muzica.
3. Dansatorul de tango are nevoie de un corp antrenat specific pentru acest dans. Osvaldo Natucci numeste acest corp: "corpus tanguero". Antrenarea necesita timp, rabdare, efort constant, feed-back pentru evitarea perpetuarii si integrarii greselilor in corpul tanguero.
4. Tango se danseaza in imbratisare. Formele imbratisarii au variat continuu de-a lungul istoriei, in diferite stiluri majore sau individuale. Formele imbratisarii variaza in functie de moda, spatiul de dans si preferintele fiecarui dansator. Uneori imbratisarea, in acceptiunea ei de zi cu zi poate chiar disparea(uneori in tango nuevo, in dansatul cap in cap din canyengue, in dansul de scena, etc.) Ideal este ca ambii parteneri sa negocieze o imbratisare confortabila si care sa permita utilizarea vocabularului de dans ales. Este cunoscut faptul ca fiecare tip de imbratisare introduce restrictiile ei in dans, ducand la sacrificarea unor elemente si la favorizarea altora. Cu toate acestea, sacrificarea confortului nu este o optiune viabila!
5. Pentru a putea dialoga in dans, partenerii au nevoie de conexiune, acea forma de intelegere reciproca, fara cuvinte. Este periculos a se confunda conexiunea cu imbratisarea. In felul acesta, ambele isi pierd din semnificatie. Imbratisarea este doar una dintre formele de a simti si a te bucura de conexiune iar pentru cuplu, inseamna mult mai mult. La fel, conexiunea este esentiala pentru a asigura confortul imbratisarii dar este mai mult de atat. Inseamna limbaj corporal, activarea simturilor si energiei, folosirea legilor fizicii, etc.
6. In dans, imbratisare, conexiune, ambii parteneri au un rol egal ca pondere, desi acesta este diferit, uneori, in forma, energie, precedenta, etc. In viata reala, insa, partenerii au niveluri diferite de dans, disponibilitati fizice si emotionale diferite, chiar stiluri diferite. In compensarea acestor diferente, apare o negociere subtila de calibrare a cuplului care, ca in orice alta negociere, uneori reuseste si alteori nu. Cu toate acestea, ambii parteneri trebuie sa fie constienti de faptul ca dansul este un dialog si ca fiecare trebuie sa spuna ceva, nu doar sa fie acolo.
7. Tango are atat forme sociale cat si de spectacol. Ambele prezinta particularitati si ambele respecta toate celelalte principii. Mai mult decat atat, in ambele forme exista o exprimare interioara, de cuplu si una exterioara, sociala si artistica. Ceea ce difera este modul si ponderea in care aceste ingrediente sunt amestecate in dans. Varietatea face parte din bogatia tangoului iar standardizarea este un pericol pentru aceasta arta.
8. Tango este un dans cultural. Calitatea si savoarea dansului creste atunci cand ambii dansatori cunosc aspectele culturale si istorice ale tangoului. Cunoasterea muzicii, a stilurilor si subtilitatilor acesteia, cunoasterea originii unor elemente de vocabular, cunoasterea istoriei tangoului ca stiluri de muzica si dans, orchestre, locuri si oameni, cunoasterea modei si a traditiilor, cunoasterea regulilor si etichetei sociale, toate acestea imbogatesc si rafineaza dansul si creeaza instrumente puternice in dezvoltarea oricarui dansator.
9. Evolutia in acest dans se bazeaza pe o autoevaluare corecta. Simtul masurii este esential pentru a nu cadea in capcana autosuficientei si pentru a evita erori grave de autoevaluare. De asemenea, varietatea partenerilor cu care dansatorul poate dansa confortabil este un instrument bun de autoevaluare. Nu in ultimul rand, feedback-ul cerut partenerului, profesorilor si maestrilor, chiar si altor dansatori este foarte important.
10. Tango trebuie sa ofere dansatorului bucurie. Chiar daca frustrarile sunt un ajutor bun in mentinerea ambitiei de a progresa, frustrarea continua este daunatoare. Dansatorul de tango matur trebuie sa cunoasca deja cativa parteneri cu care se potriveste pe anumite stiluri de tango, se simte confortabil si se bucura de muzica si dans. Nimeni nu poate dansa cu oricine, oricand si pe orice muzica. Alegerea optima a momentului, tandei si a partenerului face parte din cunostintele pe care un dansator social trebuie sa le dobandeasca. Largirea acestei palete de optiuni se face incet, in timp, prin evolutia proprie si a comunitatii.
Comentarii