Interpretarea in dans - o viziune personala. Partea I - Emotia.




Un articol de Claudiu Grosaru - April 10, 2014

Tangoul este un dans de mers, un dans de atitudine, un dans de conexiune, un dans cu posturi si combinatii specifice de pasi, dar, mai ales, tangoul este un dans in care interpretarea muzicala este esentiala. Din pacate, desi s-au inmultit cursurile de muzicalitate, acestea nu fac decat sa trezeasca atentia dansatorului asupra muzicii si ritmului, lasandu-l pe acesta sa descopere mai mult singur elementele de interpretare.

Am vazut mai demult un film cu un tanar retardat care intra intr-un experiment cu un medicament ce il transforma intr-un geniu. Acesta ajunge sa cante la pian cu o acuratete tehnica si o viteza uimitoare, insa executia sa tehnica trezeste mai mult oroare decat placere, pentru ca latura emotionala a creierului sau era anesteziata complet de medicament. Asadar, executia perfecta dupa partitura muzicala nu este suficienta pentru a trezi emotia si placerea. Pentru a deveni un interpret exceptional, este nevoie atat de virtuozitate cat si de emotie.

In opinia mea, primul element al interpretarii in dans este sentimentul, emotia. Fireste, "nimeni nu te poate invata sentimentul", cum spunea marele Gavito. Si atunci, m-am gandit sa iscodesc putin sa vad cam ce elemente influenteaza latura emotionala a interpretarii in tango.

Emotia transmisa de muzica. Desi, la prima vedere, tangoul pare trist, depresiv si intunecat, melodiile ascund o multime de sentimente umane. Unele piese sunt mai triste, altele mai vesele, altele mai melancolice. Unele emana caldura iar altele sunt reci si dure. In rezonanta emotionala dintre dansator si melodie sunt importante toate elementele muzicale (instrumente, mod de interpretare, ritm, melodie, structura, nuantele vocii, accente, text). In plus, multe piese sunt cu dublu sens, atat ca text cat si ca melodie. Povestile legate de anumite piese m-au facut de multe ori sa exclam "aha!". Nu in ultimul rand, oricare element dintre cele enuntate poate rezona mai mult sau mai putin cu structura emotionala a dansatorului. Eu, spre exemplu, sunt miscat profund de anumite combinatii intre vioara si pian, de povestea unei piese, de anumite voci.

Memoria emotionala. Fie ca este vorba despre amintirea unei piese dansata in trecut, fie ca unul dintre maestrii preferati a dansat emotionant piesa respectiva, fie ca ea a fost hit-ul unui eveniment, toate aceste amintiri ale emotiei raman bine intiparite in dansator si influenteaza dansul acestuia. Dupa ani de zile de cand am vazut-o pe youtube, inca ma obsedeaza interpretarea lui Naveira pe 'Nueve puntos". Sau cine nu a fost impresionat de Gavito dansand "Decime que paso".

Starea de spirit personala. Acesta este un subiect care starneste multe polemici. Toata lumea este de acord ca se danseaza minunat atunci cand dansatorul e intr-o dispozitie buna, e vesel chiar si atunci cand e melancolic. Dar ce se poate face cand e suparat, trist, deprimat, obosit de griji? Unii ii vor spune sa stea jos si sa se bucure de muzica. Altii, sa uite de griji si sa traiasca clipa si dansul. Mie imi place sa ma uit la orchestre si la compozitori. Daca Di Sarli ar fi asteptat sa se calmeze cand adunase frustrarea a cativa ani in care nu a reusit sa-si refaca o orchestra, probabil ca melodia "Corazon" n-ar fi aparut niciodata. La fel Firpo, cand a revenit la muzica dupa pierderea grea din afaceri, a scris "Honda tristeza". Si, daca muzicienii au fost in stare sa-si puna in opera sentimentele negative si sa scoata capodopere din sublimarea lor artistica, dansatorul de ce ar trebui sa procedeze altfel? Orice sentiment este energie si genereaza energie. In consecinta, poate fi dansat, cu sinceritate, cu muzica adecvata si cu un partener potrivit. As dansa o "Golgota" cand sunt furios si frustrat :)

Sentimentele nascute in cuplu. Relatia de cuplu ce se naste in dans (ca vorbim de empatie, conexiune, atractie, sau chiar opusurile lor) este un element ce influenteaza foarte mult interpretarea muzicala. Mai mult, emotiile individuale ale fiecarui dansator se intalnesc si se transmit reciproc. Uneori se amplifica, alteori se neutralizeaza iar, alteori, pur si simplu sunt blocate in interior din incompatibilitate in conexiune. Este foarte greu sa iti ascunzi emotiile fata de partenerul de dans, in tango. Ceea ce mi se pare mie cel mai frumos este faptul ca ambii dansatori pot lua ca pretext muzica, imbratisarea, energia grupului pentru a se deschide cu sinceritate unul in fata celuilalt.

Energia emotionala de grup. Un loc frumos, o muzica bine aleasa, o intalnire prilejuita de un eveniment, toate acestea stimuleaza deschiderea emotionala a dansatorilor catre toti ceilalti prezenti. De obicei, se naste o reactie in lant si energia emotionala a grupului explodeaza. Orice dansator capabil sa rezoneze cu acea energie in acel moment se va simti mult mai inspirat in dans, mai tolerant, mai energic, mai sensibil. Dupa parerea mea, acesta este principalul motiv pentru care se fac maratoane si festivaluri, primenirea energiei fiind benefica tuturor. Pe de alta parte, fiecare dansator are un loc de suflet unde stie ca aproape mereu se va simti bine si confortabil

Oricare ar fi ingredientele sentimentelor si ale emotiilor, imi place sa cred ca acestea sunt motorul dansului. Insa tot ceea ce am descris pana acum, din punct de vedere emotional, poate fi trait si stand pe un scaun la o milonga si savurand un vin cu o persoana draga. Ca sa ajungem, insa, la dans, este nevoie de o baza tehnica, de un corp reinvatat sa se simta confortabil si echilibrat in miscare, in imbratisare si in ronda, de un corp capabil sa transforme fizic energia emotionala, controlandu-i forma, intensitatea si dinamica. Ignorarea aspectului tehnic poate duce la parazitarea energiei emotionale prin disconfort si dezechilibru, facand aproape imposibila interpretarea.In continuare, voi incerca sa abordez elemente speciale de tehnica interpretativa, unelte importante din tolba interpretului virtuoz de tango. Relatia dintre tipul de calcatura si instrumentul ce creeaza bitul, lungimea sunetului unui bit, accelerarea si decelerarea intre inceputul si finalul pasului si tipuri de dinamica, greutatea calcaturii, ezitarea, etc. Aceste elemente necesita mult spatiu de scris si vor urma in urmatoarele note...

Comentarii

Cautati in acest blog