'I love my work' sau Vestimentatie de tango haute-couture - interviu cu Nana, de Corina Raduta

De doua zile imi fac texte in cap si formulez si reformulez... Nu prea stiu ce pot sa zic. Raspunsurile Nanei sunt prea fascinante.

Vreau doar sa spun ca am privilegiul sa o am prietena. Si sa o urmaresc lucrand, inclusiv in conversatiile telefonice ii aud pasiunea cu care mestereste cate o textila :)) Iar cand am convins-o sa imi faca rochia rosie de rev acu 2 sau 3 ani, am vazut cat a pritocit-o, de am crezut ca in viata ei nu mai face vreo rochie :P
Iata ca a facut nu una, ci doua colectii intregi. De poveste!




Nana, ce te mana in lupta? In creatie, adica :))
Asta imi place sa fac, cred ca eu pentru asta sunt facuta. Imi plac costumele, mi-am dorit sa fac costume pentru filme de epoca. Imi plac materialele, imi plac texturile, imi plac culorile, imi plac accesoriile pentru haine, panglici, dantele, brandenburguri... imi place sa le combin, sa le pun impreuna si sa obtin ceva nou. Ma simt bine vizualizand, desenand, croind, cosand. Cateodata imi sparg creierii sa obtin o linie anume, o proportie anume, un efect anume, o imagine finala care sa transmita un mesaj, dar satisfactia, este pe masura.

Ce inseamna pentru tine sa imbraci dansatoarele in creatiile tale? Si cum ai vrea ca ele (dansatoarele) sa puna in valoare tinutele tale?
Pentru mine, aproape fiecare rochie, fusta, top, pantalon este o surpriza, o bucurie si o emotie cand le vad imbracate pe fete. Imi surade sufletul. Poate suna ciudat, dar de cele mai multe ori raman eu hipnotizata de “propria creatie” atunci cand le vad pe ringul de dans, in miscare, nu-mi pot lua eu ochii de la ele, fetele, care poarta ceva facut de mine.
Asta cu pusul in valoare este cu dublu sens, pentru ca se pun in valoare reciproc. O rochie imbracata iti da alta stare, parca te face mai increzatoare, mai feminina, si automat se schimba atitudinea doamnei care o poarta, ceea ce va pune in valoare lucrul pe care il poarta; e un efect de bumerang daca pot sa spun asa. Deci eu practic nu trebuie sa vreau sau sa fac nimic, ca totul se intampla de la sine, este o relatie intre rochie si cine o poarta care se dezvolta firesc si natural... sau cel putin mie asa imi place sa cred :))

Care e povestea primei colectii de catifea (ca stiu ca voiai de demult sa lucrezi catifea)? Si cum a fost primita de dansatorii de tango?

Daaa... In urma cu mai multi ani, cam in perioada cand am facut prima prezentare la Popa Nan cu “The Very Tango Collection” prin 2011 – 2012, mi-a cerut cineva o fusta de catifea. Am luat materialul, apoi viata si-a urmat cursul, si nu am mai ajuns sa fac niciodata acea fusta pentru cine mi-o ceruse, dar materialul a ramas. L-am gasit intr-o buna zi si m-a inspirat. A urmat o “avalansa” de catifele si am devenit “addicted” de catifea. Venise vara aproape, era cald deja, iar eu nu putem sa-mi scot foarfeca din catifele. A fost o inspiratie fantastica, ce vad ca ma tine inca si astazi.
Pana in momentul respectiv, cand am iesit la rampa cu acea colectie, sincer nu prea am vazut catifea la milongi, foarte-foarte rar, si nu rochie, poate un top, sau o fusta, ca deja am un ochi format si ma uit sa vad cam ce prefera lumea, cel putin nu in Bucuresti. Nici macar  la demo-uri, la show-uri ale maestrilor care au venit la noi in tara, si nici pe youtube nu prea vazusem catifea. Posibil sa fi fost o imagine de la un tango de show ramas undeva intiparit in memorie care sa-si fi facut loc acum sa iasa la suprafata. Nu stiam cum va fi primita, dar apoi dupa prezentare, am vazut din ce in ce mai des, nu stiu de unde si de ce tot mai multe rochii, fuste, topuri de catifea la milongi, la show-uri, si tot mai des. Dintr-o data parca catifeaua a sarit din dulapul bunicii pe ringul de dans. Judecand dupa intamplarile relatate, cred ca a avut un impact, si da, a fost bine primita.

Ai combinat dantela si in alte colectii (si in “The Velvet Dress Collection 2015”, dar si in “The Sexy Black Collection 2014”). De ce dantela si ce reactii a creat? In tine si celialti.



Pana sa ma intrebi tu acum, nici ca mi-am dat seama... da, dupa cum pui problema, se pare ca este un element constant in colectiile mele :) Este popsibil sa am idei putine dar fixe? :)) Nu stiu ce sa zic... mie mi se pare foarte firesc si natural sa pui o danteluta ici colo :)) E feminin, nuh?
Lasand gluma la o parte, “Sexy Black” din 2014 a venit ca urmare a cererii fetelor care tot veneau si-mi cereau negru. Fusta neagra, rochie neagra, top negru, pantaloni negri. Negru-negru-negru! Care – fac o paranteza - este cumva de inteles, ca in primii ani de tango si dulapul meu a fost plin de haine de doliu numai pentru milongi :)). In prima faza, pentru ca eu depasisem deja “perioada neagra a tangoului”, ca sa o dau cotita, si sa ma scap basma curata, replica imbatabila era “Pai nu gasesti in Unirea? Sunt pline magazinele din moluri de rochii si tot ce vrei pe negru!”. Evident, am fost afurisita, pentru ca si eu batusem cu ani in urma toate magazinele in cautare de haine pentru tango si nu gasisem nimic sa-mi placa.  Dar evitam sa fac ceva negru. Apoi am luat-o ca o provocare, hai sa-mi pun mintea si sa vad ce pot sa scot, sa vin cu o colectie neagra, dar care sa aibe ceva, un acel ceva care sa sparga acel negru, sa nu fie comun, din contra, sa fie atragator, ba chiar mai mult, sexy! Asa a aparut dantela, ca element principal intr-o colectie perfect “neagra”.


In urmatoarea colectie din 2015, Velvet Dress, a avut ca element principal fascinanta catifea, careia i s-a asortat in mod firesc dantela, evident, voalul si ceva paiete. Ideea acestei colectii a fost ca fiecare dintre noi, dansatoare de tango, mai devreme sau mai tarziu, ajungem in situatia de a dansa in fata unui public, cel mai des necunoscator de tango, cum ar fi la petrecerea de Craciun a firmei, la o nunta, la un botez, la o cumetrie, la un flash mob, la un bal caritabil sau nu, inaintea unui spectacol, la un concert de tango pe scena, ocaziile sunt multe, si nu stii niciodata cand ai nevoie de o rochie da tango pentru un mic “show”, si ai nevoie de asa ceva, sa ai o rochie de “spectacol” in casa. Nu se stie niciodata. In momentul in care pui pe tine o rochie de acest gen, ai rupt gura targului, pentru marea majoritate, necunoscatori de tango, care nu vad in fiecare zi asa ceva, o crapatura pana in panzele albe, o coada de voal fluturanda, un decolteu au mai vazut ei, dar un spate gol nu in fiecare zi in public... Dintr-o data, indiferent de cat de bine dansezi, le-ai captat atentia. In acel moment poate nici nu mai conteaza cum dansezi, ca spectacolul este in parte deja facut. Iar catifeaua, spectaculoasa, se preta cel mai bine pentru asa o rochie. Fiind pentru scena, trebuia sa aibe ceva deosebit, iar aici, cam toate rochiile de show-uri de pe youtube au ceva dantela. Mai multa sau mai putina.... dupa nevoi :) depinde de show.



Ce ne spui despre proaspata colectie de catifea – Black Velvet      Collection 2016?
“Velvet Dress” in 2015 a fost un mare pas pentru mine: rochia de tango. Pas pentru care trebuie sa-i multumesc Mariei Tirtea de la Tango Timisoara, pentru ca a nu mi-a dat pace pana nu l-am facut. Dupa “Velvet Dress” m-am intrebat cu ce as mai putea veni nou ca sa ma depasesc pe mine, am fost un pic panicata imediat dupa :) 
Cu ce sa incep? Ca uitandu-ma la aceasta colectie, am constatat ca ar fi fost numai buna de lansat in Decembrie, dar, a iesit in martie...vorba unui prieten, un clasic in viata, “asa a vrut artistul” :))
Asa cum anunta si titlul, este muuulta catifea... cu putinele si fixele mele idei, dantela :) Este inca un pas in explorarea acestor doua elemente. Mai elaborat. 


Si ca s-o dau pe aia filozofica, si sper sa fiu destul de coerenta, ca ideie, cred ca se trage din radacinile tangoului, din inceputurile tangoului, atunci cand femeile erau putine in Argentina, iar barbatii mult mai multi, si trebuiau sa se detaseze cumva din multime ca sa le castige atentia. Este cumva o intoarcere in matca, ca apoi sa tranziteze timpul, si adaptat, sa poata fi purtat in zilele noastre la o milonga festiva. Femeia. Feminitatea asumata. Sobra, eleganta, si provocatoare. Cumva, exprimarea maturitatii dansatoarei de tango. Si accentuez maturitatea dansatoarei, a dansului. Etape depasite si asezarea in echilibru durabil. Siguranta, confortul si linistea in propria piele. Stralucirea fara epatare si fara spectacol. Catifeaua mi se pare imperiala, regala, princiara, nobila. Negrul mi se pare profund si cuminte. Iar dantela?.... dantela mi se pare data dracului! :))
Pentru mine aceasta colectie este inca un pas, mai aproape, de ceea ce-mi doresc eu sa creez dar inca nu am ajuns acolo, insa simt ca sunt sigur pe drumul cel bun. Sunt aici unele piese pe care le consider mici opere de arta daca stai sa le iei pe fiecare in parte de aproape, cu elemente cusute manual. Am ajuns sa fac lucrurile asa cum imi plac mie cel mai mult.

Stiu ca te dedici mult crearii si tangoului. Ce satisfactii ai? Ce ti-ar placea sa vezi ca rezultat in viitor?
Satisfactiile cele mai mari sunt, asa cum ziceam si mai sus, atunci cred reusesc sa ma depasesc eu pe mine, sa descopar noi lucruri - dupa ce ma dau cu capul de pereti, ca nu stiu cum sa fac, sau nu imi iese una sau alta - fie ca e vorba de tango, de dans, sau de creatii vestimentare. Tot ce-mi da de furca din punct de vedere tehnic, dans sau textile, ma fascineaza, iar daca nu are geometrie ma dezamageste :)) Odata ce am surmontat una bucata problema, e deja mult mai bine. Sunt cel putin multumita. Fie dans, fie textila.
Pentru viitor am niste... mai multe idei... inca neclare ca reprezentare finala, dar importante, pentru ca exista! Mi-as dori... sa pot crea fara barierele cererii pietei... si asa-zisele limite ale decentei la tango, care oricum nu cred ca sunt respectate... consider in continuare ca o fusta ceva mai lunga cu o crapatura mai adanca este de o mie de ori mai-mai decat o fusta pana sub fund :)
De fiecare data cand port rochia rosie ma simt... o versiune mai buna a mea :) Catifea inca nu am apucat sa port, dar trebuie sa spun ca o rochie de catifea e visul meu de pe la vreo 15 ani asa... Urmeaza!

Nana, multumesc! <3 span="">

Cora
Ah! Si inca ceva. Interviul cu Nana de dinainte de catifea ;)
Sursa: http://coratango.blogspot.ro/2016/03/i-love-my-work-sau-vestimentatie-de_12.html?m=1
 

Comentarii

Cautati in acest blog