The “tango”... “depression”


Sincer, nu am habar ce inseamna d.p.d.v. psiho-medical depresia, am cautat in dictionar, zic ei ceva gen “Stare sufletească (patologică) de tristețe (asociată cu neliniște); descurajare, deprimare“.

De cateva ori, de-a lungul existentei mele in tango, am experimentat mai multe perioade de “depresie” sa le spunem. Dupa ce le-am depasit, am stat un pic si le-am analizat. Iar cea ce urmeaza este strict un studiu de caz, si o experienta personala, negeneralizabila cred. Poate daca suntem avizati stim sa identificam ce ni se intampla, si le putem trece mai repede, sau mai usor, sau macar pricepem ce naiba ni se intampla. Si in plus nu cred ca se poate compara evolutia si efortul leaderilor in tango cu cel al follower-ilor, asa cum nu se pot compara “frustrarile “ fllower-ilor cu cele ale leaderilor. Toti le avem, doar ca altfel, si din alte motive.


Aparitia si durata.
La inceput, in primii doi ani nu-mi aduc aminte sa se intamplat astfel de stari in tango. Ba din potriva, tangoul era exlizirul bucuriei, exaltarii, .... stari din astea de plutiri in nori.

Dupa primii doi ani au inceput sa apara primele perioade de “depresie”, scurte, si nu foarte importante, din motive gen ca nu iesea un boleo, sau de ce nu m-a dansat si pe mine cutare asta seara. Light.

Printre cele mai memobrabile au fost in perioada 4-5 ani. A fost o depresie care s-a lasat cu o pauza de o luna incheiata in care nu am fost la tango, nu am ascultat tango. Nimic. Block total.

Apoi, in al 6-lea an a mai fost una de cateva luni (3-5,6 luni), dar care nu a necesitat pauza totala. Mergeam la ore, la milongi, la practici. Cred ca a fost singura si cea mai adevarata depresie de tango. Incepusem chiar sa ma ingrijorez.

Dupa al saptelea an incepe sa ti se rupa si sa nu mai pui atata suflet in ce zic si fac unii si altii, ai incredere in tine, in dansul tau, te bucuri de dans, stii cand sa te bagi la dans sau nu cu cine da si cu cine nu ca sa nu dai in alte alea, asa ca esti destul de safe. Esti destul de harshit prin lumea tangoului ca sa nu te mai revolti, sa nu te mai enervezi, sa nu te mai impresioneze orice, dar asta nu te scuteste sa nu mai arunci cate o injuratura printre dinti la cate o porcarie, dar de obicei mai mult te amuzi si stii sa faci haz de necaz sau sa razi de tine... si de altii.

Bref, cu cat esti mai nou in tango e depresia mai scurta, cu cat esti mai vechi in tango, cu atat risti sa ai o depresie mai lunga.

Partea interesanta a acestei asa zise “depresii” este motorul.

Excluzand acum, in mod ideal si ipotetic, toate celelalte planuri ale vietii, adica ca, sa zicem, ca pe toate celelalte planuri stai bine - ca ai un job ok, unde te simti cat de cat bine, ca te intelegi bine cu ai tai din familie, ca copiii, catelu si pisica sunt sanatosi si bine, ca salariul e cat de cat ok, ca ai o relatie in care ti-e bine, ca ai timp liber pentru hobby-uri si relaxare, etc. – si nu aducem frustrari si nemultumiri din aceste planuri ale vietii noastre in tango, sa incercam sa ne reducem doar la aspectul tango, cu tot ce inseamna el ca fenomen si univers. Ore: invatare/acumulare, practica: progres si milonga:integrare, socializare.

Ce este acel ceva ce iti creaza starea de depresie?
Muzica? Dansul in sine cand dansezi?
Sau tot restul care se intampla in jurul tangoului, adica: ce zic unii ce fac altii, cum se comporta oamenii, atmosfera creata in jurul tangoului si la milongi/practici/ore?

Primele episoade de asa zisa depresie, de foarte scurta durata (de la cateva zile la 2-3 saptamani)in prioada de inceput, au fost legate de invarare, si progres, mai mult de comparatia cu altii, de diferenta de nivel de dans si de integrare. Trebuia sa cresc mai mult ca sa am acces la nivel superior. A trecut usor si fara urme. Ma bucuram de dans cu toate aceste angoase? Categoric da. Imi placea sa dansez. Cand dansam nu mai existau acele angoase.

Cand a trebuit sa-mi iau luna de pauza, singura in toata istoria mea in tango, a fost dupa un eveniment la care participasem la organizare, care de fapt a fost cireasa de pe tort dupa o lunga perioada in care s-au intamplat, spus si tensionat o multime de lucruri la ore, la practici, la milongi... in asa zisa comunitate (dar acesta este subiect pentru un alt articol cu “comunitatea”). Toatea acele lucruri intamplate, spuse, auzite, simtite, au creat atmosfera tensionata, din care am dorit sa ies.
Imi placea sa dansez? Nu in conditiile si mediu respectiv. Dupa o luna cand am revenit, primul dans a fost ca prima tigara dupa ce te-ai lasat de fumat cativa ani... A fost rai. Mi-au dat lacrimile de bucurie cand am dansat dupa o luna. Cand dansam nu mai exista nimic din cele spuse, auzite, intamplate. A lasat urme? Da, dar nu la nivel de dans ci de pricipii/socializare. Deci, se claseaza: nu a fost depresie de tango.

A mai existat apoi o perioada de 3-5,6 luni in care mi-am pierdut interesul pentru dans, mergeam si dansam, dar nu mai gaseam acel sentiment de bucurie. Dansul meu nu ma mai satisfacea. Nu ma mai stimula, era totul plat. Partea de socializare si principii era ok, nu acolo era problena. Mergeam la milongi si dansam in speranta ca o sa-mi treca, si ca o sa regasesc acel sentiment. A durat luni de zile, si ce m-a scos de acolo au fost niste seminarii care mi-au dat o noua optica, o nou viziune si mi-au reaprins fitilul, mu-au pus in miscare si am reinceput cautarea tangoului, din alte perspective. Aceasta cred ca se poate numi o depresie de tango, pentru ca are directa legatura cu dansul tau, personal, si nu are nici cea mai mica legatura cu partea sociala.
Concluzia este ca depresia in tango, este de cele mai multe ori confundata cu nemultumirea, dezamagirea si tristetea provocate de ce fac/spun/simt oamenii in jurul tangoului. Dar mai putine sunt cele adevarate generate de dans in sine. Cred ca tre sa iti lipseasca o tigla de pe casa sa nu te bucuri de propriul dans. La ce mai dansezi?

Deci, daca te simti bine cand dansezi, cu propriul dans, NU ai o depresie de tango.
Daca te calca pe nervi ce se intampla in rest la tango asta e alt ceva.

Dar esti sigur ca cea ce se intampla la tango te deranjeaza?

Aducand acum si celelalte componente ale vietii personale, ca nu esti multumit de job, ca te certi cu ai tai, ca e pisica bolnava, ca esti fii singur, ca nu-ti ajung banii, ca n-ai timp pentru tine si muncesti la epuizare, etc. si vii la tango... scuze, daca versi toate frustraile acolo nici n-ai cum sa fii multumit de tango. Mai gandeste-te odata.

Daca esti nemultumit de orele de tango, schimbi scoala sau profesorii, daca nu-ti place muzica schimbi practica, milonga, daca nu-ti plac oamenii schimbi mediul (ca acum, cel putin Bucuresti se poate), dar daca le-ai schimbat pe toate si tot esti nemultumit, poate ar trebui sa te uiti in sfrafundul tau sa vezi ce te nemultumeste de fapt... sigur nu tangoul este de vina, asa ca da-i pace :) Tangoul este acelas. Tu cine esti? Ce vrei de fapt? Si de ce vezi lucrurile asa? :)

Concluzia finala: exista, firesc, depresie in tango.
Vestea buna e ca trece. Iar un seminar cu niste profi faini ajuta maxim. Daca vorbim de tango. ;)

Daca nu, da-ti singur un sut in fund si doua palme dupa ceafa si revino-ti, nu te mai lamenta atata. Daca vrei, ti le dam noi astia de la tango, ca sa nu ai dubii ce ti se intampla! O sa fie gratis ;)

Comentarii

Cautati in acest blog