Dusumeaua si papucul.


Te-ai intrebat vreodata de ce dupa doar cateva dansuri te simti obosit? Te dor pernutele si te simti obosit? Daca nu te-ai intrebat nu-i bai. Dar exista certitudinea ca macar fiecaruia dintre noi I s-a intamplat. Este de la podea. Da. Daca suprafata de dans este piatra, marmura, gresie, asfalt, cu siguranta este de la podea, mai ales daca pantofii sunt uzati si pernutele din pantofi “atrofiate”, acestia nu mai ofera piciorului protectia necesara.

Spre deosebire de parchetul de lemn sau laminat - care prezinta un strat de “zgarci” intre pardoseala si parchet, lucru care rezulta intr-o podea “elastica” si atenueaza orice pas (asta in salile care se respecta si respecta sanatatea deansatorilor) la fel si podelele de lemn unde barnele sunt prinse la capete, sub ele fiind un strat considerabil de aer, lasandu-le libera elasticitatea - podeaua dura nu atenueaza in nici un fel socul dintre picior si suprafata, si toata tensiunea socului se transmite in articulatii, incepand de la metatarsiene, ghezne, genunchi, solduri, bazin, coloana vertebrala, pana la creier... posibil si de la aceste socuri sa plecam ametiti de la o milonga ;)

Radem, glumim, dar nu degeaba salile pregatite pentru dansatorii de dans sportiv care petrec ore in sir la antrenamente in sala, trebuie sa indeplineasca anumite standarde. Salile de balet au covor gros cauciucat. Cu sanatatea nu este de glumit. Iar expunerea consecventa si regulata a articulatiilor pentru cateva ore bune de dans, saptamanal, lunar, anual, per total se aduna. Si apoi ne mai miram de ce ajungem sa fim diagnosticati cu hernie de disc, cu dureri de sale si sciatice la varste fragede? Sunt destule cadre medicale in comunitate care pot confirma cele expuse mai sus.

Imi povestea un prieten care a fost in Argentina, ca exista acolo niste reviste cu toate milongile din Buenos Aires, iar in prezentare milongii, pe langa adresa si orar era “anuntata” si suprafata de dans, de lemn, de mozaic, etc. Lucru bun ca sa stii ce papuci de dans sa-ti iei in picioare.

Mai mult, suprafele dure gen marmura sunt mult mai alunecoase decat parchetul.
Pantofii cu talpa de piele intoarsa au aderenta mai mare, cei cu talpa de piele (de strada) au aderenta mai mica.

Astfel obtinem formulele:
marmura = piele intoarsa / snikersi
parchet = piele si piele intoarsa.

Mai pe larg, daca nu vrem sa alunecam ca Bambi pe gheatza, sunt indicati pantofii cu talpa de piele intoarsa, si cu pernute interioare consistente pentru conforul articulatiilor. Cu cat aluneca mai tare cu atat te incordezi mai tare si dor picioarele mai rau. Ajungi acasa cu febra musculara de sus pana jos.

Daca intr-o sala cu parchet/podea de lemn aluneca mai tare (a fost spalata sau ceruita recent), talpa de piele intoarsa este perfecta datorita aderentei. Daca nu, merge si talpa de piele in functie de nivelul de dans. Am vazut ca Mariana Montes avea pingele de piele intoarsa adaugate pe talpa pantofilor de la Madame Pivot spre exemplu. Da, aderenta mai mare da mai multa stabilitate.

De asemenea, daca avem de stat si la un curs si la o milonga pe o suprafata dura, sunt foarte indicati snikersii, cu talpa groasa, cauciucata, gumata gen adidas. Nu poti rezista doua seminarii pe tocuri, mai ales daca explicatiile dureaza mult si dansul practic este putin. Cand dansezi presiunea se muta de pe o talpa pe cealalta …. cand stai pe loc doare mai mult si mai tare. Statul pe tocuri pe podele dure obosesc picioarele si dau o senzatie generala de oboseala in tot corpul.... fizic si.... “corpul mental”. Si nu mai esti bun de nimic si nu-ti mai arde de nimica. Gata s-a terminat distractia. Ori nu asta este scopul.

Ce mai poate ajuta in caz de oboseala a picioarelor, dar dorinta nestavilita de dans la o milonga, sa ai doua perechi de pantofi, eventual si cu tocuri diferite. Astfel, cand schimbi pantofii se schimba punctele de presiune de pe talpa, se mai relaxeaza zone dureroase si mai poti continua maratonul pentru inca cateva tande, sau ore bune de dans.

Daca se anunta dans in aer liber, caldaram, piatra cubica etc, nu strica pantofii cei noi cu talpa de piele intaorsa, aia se face praf la primii trei pivoti. Incaltamintea confortabila de strada este foarte buna, cu riscul de a-i face praf intr-o singura milonga (toti pantofii mei de strada cu care am dansat, s-au terminat in doua minute si trei miscari fatza de pantofii de tango care prezinta o rezistenta muuult mai mare si au rezistat eroic chiar si doi ani in conditii de forjare consecventa si indelungata).

In consecinta: la milonga e bine sa ai doua perechi de pantofi, una cu talpa de piele, alta cu talpa de piele intaorsa in cazul in care nu cunosti suprafata sa fii acoperit in orice situatie. Bashca ca daca se mai rupe un toc, o bareta sau mai stiu eu ceva, poti continua dansul, nu esti scos fortzat la mantinela.

Calendarul evenimentelor de tango se anunta incarcat pana la toamna tarziu, protejati-va picioarele, aveti grija de sanatatea voastra ca avem mult de dansat!



Comentarii