Tango. Termeni tehnici, limbaj. Corp. Bad habits.



Nu o data m-am izbit de precizia limbajului si termenii tehnici folositi in predarea tangoului, sau de termenii folositi in diverse texte despre tango.

Chestiunea este ca, asa cum ne-a lasat pe noi mama natura, creierul asculta foarte bine ce spui si transmite corpului informatiile pe care le primeste. Spre exemplu, in conditii bune de functionare si atentie, daca ii zici verbal creierului sa miste degetul aratator de la mana dreapta, el se va conforma si va misca degetul corespunzator de la mana corespunzatoare si nu degetul mic de la piciorul stang. Daca ii spui sa miste umarul stang, el va misca numai umarul iar torsul va ramane pe loc. Creierul percepe cu precizie ce-i zici si aia face, in principiu.

Acum, este foarte important ca in limbaj sa facem diferenta de nuante, ca sa dam corpului comanda care trebuie pentru a primi rezultatul asteptat. Ca si la computer. Ce comanda ii dai aia face. E gresala ta ca nu face ce vrei tu, daca i-ai zis balarii, balarii o sa faca. Adica daca spui cuiva sa impinga piepul inainte o sa duca umerii si coatele in spate, o sa cambreze coloana la sale, o sa rupa axa si o sa-si depalseze centrul de greutate in afara axei. Lucruri total daunatoare pentru sanatate pe termen lung. Si total nefiresti pentru corp. Este primul exemplu care imi vine in minte in clipa asta. Daca stau sa scotocesc pe net mai gasesc. Dar nu acesta este scopul.

Un alt exemplu ar putea fi, la o grupa de incepatori cand zici sa puna varful piciorului in spate, invariabil si instinctiv, toate doamnele si mai ales domnii vor pune intr-adevar piciorul in spate, dar pe pernita, nu cu piciorul intins, ci cu el indoit de la genunchi. Puteti incerca :) Trebuie sa primeasca informatii exacte, ce anume sa intinda, sa extinda si cum sa faca acest lucru. Este lucru cu corpul, iar temenii folositi sunt foarte importanti. Si exista riscul ca inca de la inceput, corpul sa deprinda niste miscari sau niste posturi care ulterior sunt mult mai greu de schimbat. Pentru ca corpul are o memorie motrica, senzitiva, etc.

Este foarte interesant cum prin tango ajungi sa-ti cunosti propriul corp, sa fii constient de parti ale corpului, din crestetul capului (postura) pana la degetele de la picioare. Tangoul, daca vrei sa ajungi la alte nivele, te obliga cumva sa-ti cunosti corpul, sa-ti simti corpul altfel decat cum nu-l simti lucrand la un birou sau facand ordine prin casa sau pastrandu-ti echilibrul in firobus si la frane in metrou.

Folosind termeni precisi si facand diferentele de nuanta intre - spre exemplu: a apasa, a impinge, a scurge, a lasa, a detensiona, a relaxa - iti poti cunoaste, descoperi, simti si gestiona centrul de greutate, poti corecta oboseala imprimata corpului de un dans cu deprinderi eronate. Dar cuvintele folosite ca indicatii tehnice sunt extrem de importante. Temenii utilizati nu sunt doar “alb” sau doar “negru”, exista multe nuante de gri la mijloc. Pe care cei care sunt la inceput nu le percep.

Este foarte OK si indicat sa citesti multa literatura in domeniu, este de apreciat ca nu te limitezi doar la ce se preda la ora de curs si ca vrei mai mult, este minunat. Ne plac oamenii pasionati. DAR. Este destul de riscant sa iei de bune niste texte de pe net. Si cu atat mai mult sa incerci sa faci de unul singur acasa. Mai bine ia textul respectiv si du-te la un instructor de incredere si ai o discutie pe tema respectiva. S-ar putea sa ai surpriza ca ce ai inteles tu in prima faza, nu este nici pe departe cea ce pare, ci este altcumva. Cineva care stie si care se pricepe nu numai ca o sa-ti dea o perspectiva mult mai de ansamblu, dar o sa poata sa te faca sa simti in propriul corp despre ce este vorba.

Un profesor/instructor bun va avea cel putin cinci variante de explicatii pentru acelasi lucru, ca sa poata face pe oricine sa inteleaga ce vrea sa spuna si sa se asigure ca mesajul a ajuns la oricine, indiferent de diferentele si aberatiile/abaterile canalului de comunicare input/output.





Comentarii

Cautati in acest blog