Interviu cu un campion: Csongor Kicsi – Partea III/III


Continuam povestile de saptamanile trecute cu Csongor:
L.S: Care sunt visurile tale? Ce-ti doresti tu?
C.K: Campionatul mondial :)) Iar la facultate, daca as reusi sa intru in invatamant; din cate stiu imi ofera atata libertate cat sa ma ocup si de tango si arte martiale, dar evient, cum e viata de tango... oamenii cu job-uri cu o cariera si o pozitie foarte inalta s-au lasat si s-au apucat de tango, nu la 20 de ani. Deci din acest motiv, nu raspund exact ce vreau pentru ca e bine sa avem obiective, dar toata lumea face schimbari de pe o zi pe alta, sa nu ramana blocati fix doar in acele obiective. Studiez tango, studiez krav maga, studiez la universitate, dar nu sunt ancorat intr-o ideie, ca vreau acel ceva.

L.S: Ce ai sfatui pe cineva care aspira sa devina campion?
C.K: Greu... Foarte multa munca si implicare. Adica daca vrei sa participi la campionat atunci … doar sa se bucure de dans si sa isi lucreze toate calitatile motrice nu e suficient, daca vrea sa castige, atunci trebuie un pic mai mult, mult mai mult, pentru ca sunt foarte multi care vor sa castige si vor sa devina campioni si acei oameni, de luni pana duminica doar asta fac. Se antreneaza. Aceasta este singura modalitate. Asa ca imi place sa dansez, in fiecare zi, doar cu doua trei lectii, mai merg la o milonga, o practica, nu e suficient. 

Dar sa nu uite de identitatea lui sau a ei. E viata si inafara tangoului. Trebuie sa fii parte a comunitatii nu numai sa fii ancorat intr-un titlul. Campionatul e doar inceputul drumului. Devin campioni, ok, au castigat, si? Nu traiesc doar din show-uri. Ca tu esti un dansator bun, te apreciem si stai doar acolo in vitrina. Toti instructorii sunt mentori, profesori, predau. 

Acum, noi nu suntem profesori de tango, suntem instructori de tango. Profesor e un cuvant mult prea mare. Si da exista termenul de antrenor. Dar si termenul de antrenor este un cuvant mare, ca si profesor. Instructor si pedagog. Da, ca foarte multi vin cu maestre, profesore, antrenoare, nu ma consider nici unul. Profesorii universitari da, sunt profesori. Antrenori la cluburi sportive, antrenori de fotbal, de dansuri sportive da, sunt antrenori, legitimati, cu studii de antrenori, cu studii de profesori, iar maestru deja este cel mai mare cuvant. Multi nici nu inteleg. Dar sunt maestri care sunt de-a dreptul maestri, nu maestri care au devenit faimosi de pe o zi pe alta.

L.S: Ai vrea sa transmiti ceva oamenilor?
C.K: Buna intrebare. Oamenii care ma cunosc de mai aproape, ... eu mereu apar la milongi si la practici in camasi, pantaloni de tango si vesta, cravata, sacou, mereu.... nu vreau sa spun elegant, o tinuta adecvata tangoului, pe care eu o consider esentiala. Pentru ca noi instructorii, daca nu noi aratam si nu dam un exemplu, atunci cine? Este vorba despre tango argentinian, nu vorbim despre fotbal, despre break-dance.

La arte martiale tatami este despre respect: kimono calcat, curat, o igiena si o centura frumos legata, care este un respect pentru activitatea care se desfasoara, iar cei care cunosc - si care nu cunosc pot sa citeasca ca - tatami este mai mult decat o spuma care ne protejeaza. Este mult mai mult. Asa este cu toate activitatile, oamenii nu se duc la birou in mediul corporate in trening, imbracaminte sport, asa este si tangoul, vorbim despre o arta, vorbim despre o comunitate artistica, asadar este un minim, minim la milonga o camasa, asa si la practica, e minim, o camasa. La lectie nu mai spun! Ma refer la toata lumea, nu numai la instructori. 

Noi dam un exemplu. Ca unii instructori vor sa promoveze partea mai friend zone, habar n-am ce vor, blugi si camasa zic ca este smart casual, nu e nici macar smart casual, smart casual inseamna deja mai mult decat blugi si camasa. Pentru mine este un aspect important. Si cei care au un pic de respect pentru tango si pentru un mediu mai artistic... ar fi un minim. Si mie imi place in viata de zi cu zi sa port tricou si pulover, adica nu sunt atat de sobru, dar e in primul rand respect, nu e pentru ca sa arat o imagine pentru oameni, este in primul rand pentru mine, imi respect ceea ce fac si unde sunt. 

La arte martiale tatami, kimono curat si ordonat. De asemenea si la tango. Respect la locul meu de munca, domeniul unde activez si ceea ce-mi place sa fac, e un minim pentru mine, ca unii oameni considera ca sunt sobru asta e. Acuma nu putem sa fim pe placul tuturor. Si la lectii oamenii vin ca sa primeasca o informatie, o calitate. Mereu incerc sa ofer calitatea. Trebuie creata atmosfera. Cei care ma cunosc... da, radem glumim, ne amuzam, ne distram, ne simtitm bine, suntem oameni, oameni sociali, cu unii vorbesc mai mult, rad mult, cu altii mult prea mult, un pahar de vin, o bere...


L.S: Ai vrea sa ne mai spui ceva despre tine?
C.K: Inca mai am foarte multe lucruri de spus. Putem sa mai facem si partea a doua si “reloaded”, stiu ca foarte multi oameni citesc blogul tau si mi se pare ceva superb si eu te felicit pe tine si sa-l tii mai departe. Sunt multi dansatori, nu numai din generatia mea si a ta, ci si multi dansatori incepatori care primesc o informatie, o informatie buna. Si e bine ca Romania are asemenea blog si mai sunt, cum e blogul Luciei Mirzan "Timp si Contratimp". E altceva, dar e bun, ofera o alta informatie, accesam informatii folositoare, utile, pentru ca nu toata lumea are acces la cartile despre tango, eu incerc sa ofer aceste putine carti pe care le am, sa fac copii, sa le dau oamenilor. Nu vreau sa comentez despre scrisul cartilor de tango, dar sunt carti foarte bune despre tango, chiar foarte bune si sunt carti care au fost scrise.... nu se stie de ce! Iar articole stiintifice despre tango sunt foarte multe, dar trebuie sa stii unde sa cauti: scholar.google.com, acolo sunt toate cercetarile stiintifice din toate domeniile, inginerie, psihologie, filozofie, unele sunt gratuite, altele sunt cu contributie, sume mai mici sau mai mari.

Legat de cei care vor sa se duca la campionat: pentru cei care vor, ma ofer cu cea mai mare placere sa ajut pe oricine, cu cel mai mare drag si cu posibilitatile mele; si toti cei care incearca sa acceseze tangoul, studenti si tineri, au foarte mari aprecieri din partea mea, e un viitor, ar fi bine sa avem o comunitatea tanara, nu ca n-am avea o comunitatea foarte frumoasa de tango, ideea e ca trebuie sa ai si oarecare inteligenta emotionala ca sa intelegi si sa simti tango, si acesta este un impact cu un dezavantaj pentru cei tineri, pentru ca alte comunitati cum sunt cele de dans sportiv, latino americane ca cele de salsa, sau de swing, nu se “joaca” atat de mult cu emotiile ca tangoul. Trebuie o inteligenta emotionala si o oarecare maturitate sa …. nu numai sa vii si sa faci doi pasi, chiar sa rezonezi cu tangoul.

L.S: Acesta este un lucru dificil pentru cei tineri? De ce? Nu sunt pregatiti?
C.K: Da, e dificil. Nu spun asta, ca nu sunt pregatiti, pentru ca eu nu sunt atat de mult din domeniul de psihologie.

L.S: Nu vreau sa intram in psihologie, vorbim pur si simplu ca intre doi oameni depre experienta pe care am avut-o noi pana la urma...
C.K: Nu prea are sens, pentru ca doar ca sa aruncam cu parerea... un psiholog poate sa ofere un raspuns mai important, mai relevant, doar asa sa aruncam cu parerile in stanga dreapta... avem psihologi si psiho-terapeuti de tango, inclusiv instructori , cum este Lucia Mirzan, care pot sa ne dea informatii relevante la aceasta intrebare.

Cum am rezonat eu cu tango nuevo cand am inceput, cred ca acolo ar fi cheia si oamenii care ma judeca ca sunt ancorat in tango salon... nu este adevarat. Imi place foarte mult si daca m-as duce sa concurez, as concura tot la salon pentru ca acela imi place mie, dar tot marketiongul acesta, tango nuevo, milonguero, neo-milonguero... e o tampenie majora de marketing, de vanzare, in fine, nu intru in detalii mai mult de atat.

Cu Antonella Terazzas lucram la coregrafii, am prezentat deja multe coregrafii de tango escenario si la milongi, chiar vreau sa studiez si chiar studiez tango escenario, dar nu sunt ancorat intr-un stil anume, tango salon; unii spun ca sunt milonguero, habar n-am care e diferenta, sincer, si nici nu ma intereseaza. Ok, la tango salon sunt cateva reguli care trebuie pastrate, la escenario de asemenea, cu tango nuevo am inceput si nu judec dansatorii de nuevo, imi place sa dansez nuevo, sincer, chiar imi ofera niste emotii nostalgice si acuma.

Cand ma pregateam pentru campionatul european, unul din maestri mei, mi-a spus ca "Te ajut, te pregatesc si eu, dar dupa campionat apuca-te de tango escenario, pentru ca esti tanar, ai potential" si sa nu ma ancorez intr-un singur stil, pentru ca tangoul este complex. Daca la milongi nu apuc sa ma conformez... un dansator, un instructor bun consider ca trebuie sa stie de toate. Ok, ca se promoveaza, ca isi creeaza o imagine legat de ceva anume, nuevo, etc, eu nu-i consider mari dansatori pe cei ancorati intr-un singur stil, pentru ca marii maestri au demonstrat ca au potential de a performa in orice stil de muzica, conform cu ceea ce exprima muzica; daca e Gotan Project danseaza cum se cade, daca e un candombe sau un canyengue, danseaza cum se cade, sunt putini dar sunt, si atunci aceasta este o motivatie pentru mine pentru a studia escenario, salon sau candombe, canyengue. Cred ca aici este diferenta.

Si revenind, nu cred ca putem baga pe gatul tinerilor un tango din anul 1920... Vorbesc acum ipotetic, poti incepe cu nuevo, un an, un an jumate, pana cand vezi o persoana, o dansatoare pa care vrei s-o iei in brate, s-o imbratisezi, si de acolo sa incepi sa explorezi mai mult decat un tango nuevo, pentru ca tango inseamna imbratisare. Asta consider ca este esenta tangoului argentinian si nu ma refer la de ce vin majoritatea oamenilor la tango, ca sa primeasca altceva prin imbratisare, nu vreau sa detaliez, o sa inteleaga cine are de inteles, si cine nu, treaba lui. Si bucuria de dans, comunicarea intr-o imbratisare ce nu se gaseste in nici un alt dans.

Da, oamenii ma judeca, treaba lor, ca dansez cu cine dansez, sau ca nu dansez si cei care stiu, stiu despre ce vorbesc, s-a intamplat deseori sa ma duc la milongi si sa dansez cu dansatoare, cu persoane care danseaza de putin timp si sa-mi placa foarte mult, sau chiar mai mult decat cu o instructoare, pentru ca nu vor sa demonstreze ca dansez cu campionul european si vreau sa demonstrez ca stiu si eu sau cat de bine stiu, si altele care... care danseaza de putin timp si stie ca nu are ce demonstra si nici nu vrea sa demonstreze, ci pur si simplu sa danseze, e wow! Da, asta inseamna milonga.

D'aia fac show. Daca vreau show-off fac show, daca cineva vrea sa demonstreze ceva, sa faca show atunci, chiar incurajez, si motivez oamenii sa faca show, acei oameni care nu fac show-uri, fac show-off la milonga. Fa show si dupa aia nu mai ai chef sa faci show la milonga, nu e locul, ok, ca din cand in cand mai facem giro cu gancho, ok, dar nu toata lumea si nu toate tandele la rand. Si da, pe subiectul conexiune interpersonala, dau stafeta de a face interviu cu Lucia care este in domeniu si poate sa descrie mai mult ce inseamna conexiunea, si imbratisarea si nu vorbim doar din presupuse.

LS. Nu consider ca vorbim din presupuse, conexiunea pana la urma este o experienta a fiecaruia...
C.S.: Da, dar conexiunea este din domeniul de psihologie. Tehnica, corpul, miscarea, mecanica, sunt domeniul meu, sa nu ma intelegi gresit, domeniul in care am studiat si care este parte a motricitatii. In partea de muzica studiez melo terapia, ok, muzician, asta nu inseamana ca stie impactul muzicii, impactul psiho-emotional al muzicii, asta nu inseamna muzician; muzicianul inseamana sa ia muzica si sa reproduca muzica; treaba meloterapeutului este sa spuna de ce acea muzica creaza acele emotii in noi, iar partea de emotii este deja treaba psihologiei. Si aici o las pe Lucia sa vorbeasca. Deja te-am pus sa faci interviu cu Lucia. Evident ca nu se poate incadra cu exactitate ceva in ceva, dar din punct de vedere motric si pshihic se poate descrie tangoul in mare parte, dar acum vorbim despre dans.

L.S. : Csongi, iti multumim in primul rand pentru timpul pentrecut pentru a impartasi cu noi din experientele tale legat de ceea ce inseamna sa ajungi un campion, pentru faptul ca ne-ai impartasit din filozofia ta legat de ceea ce inseamna tangoul pentru tine, pentru faptul ca ne-ai dat ocazia sa-l cunoastem pe Csongi mai de aproape si, nu in ultimul rand, pentru tot ce faci tu pentru tangoul si comunitatea de tango din Romania. Este o mare si importanta contributie. Iti multumim!




Comentarii

Cautati in acest blog