Tangoul dinamic si modest




In ciuda preferintelor lor muzicale – de a dansa tango pe muzica la moda azi - Sara si Ivan mi-au atras atentia la una din editiile “Timisoara Tango Story” unde i-am vazut live. Mi se par fantastici,... dupa ce treci de niste mai multi ani de tango e mai greu sa te impresioneze cineva/ceva cu adevarat.

M-a uimit precizia cu care finalizeaza o miscare cu super-mega dinamica. Ivan este ca un animal de prada, care asteapta, tinteste si apoi ataca. Desi pare ca au o viteza foarte mare, sunt foarte exacti. El stie foarte clar unde este ea, pe ce picior este si ce face... leaderii o sa-mi zica “Pai sigur ca stie, ca doar el ii conduce miscarile!”.. si pot sa le raspund ca daca ea nu face ce conduce el, el poate conduce mult si bine :) dar si ea raspunde cu exactitate pe masura.

Adica ei pot opri o miscare in super viteza intr-un loc cu o precizie uluitoare. Fara batzaieli sau redresari de echilibru. Nu, nu tata. Acolo vor, acolo se face. Fara discutii, fara ezitari. Da, si conexiunea si comunicarea si interpretarea muzicii, implicarea afectiva, nu numai executarea seaca a unei coregrafii este de apreciat in fiecare show al lor. Ei nu fac doar un simplu show. Ei sunt acolo 1000%.

Miscarea este curata, precisa, ferma, sigura, nu vedem miscari bajbaite, figuri fuserite. Si nici nu mi se pare ca fac ceva doar ca sa faca si ca sa demonstreze ca ei stiu si pot. Fac ca aia vor sa exprime. Spun ceva cu dansul ala. Nici o miscare nu e lasata in dorul lelii, fiecare pas conteaza si este diferit ca dinamica de cel dinainte sau de cel care urmeaza. Nu sunt toti pasii sau toate miscarile egale, otova.

Si, cel mai mult si cel mai mult am apreciat modestia. Modul in care primesc aplauzele publicului. Eu asa ceva n-am mai vazut pana acum. Desi mi se pare evident ca Ivan este constient de propria valoare si stie foarte bine ce face, iar in dans este mai mult decat sigur pe el, un adevarat profesionist, este in acelas timp modest. La Timisoara a primit aplauzele demn, cu pieptul sus, dar cu privirea in pamant, sau mentinand contactul vizual cu Sara. Nu cu publicul. Fara o prea lunga defilare a partenerei prin toata sala si fara prea multe plecaciuni in cele patru puncte cardinale ale salii... Mi s-a parut sobru si integru.

In timpul aplauzelor nu cauta cu privirea in public, nu umbla tantos ca un cocos in arena, nu. Nu defila de-a lungul pistei pentru a fi ovationat si nici nu cerea aplauze asa cum mai fac altii. Eu asta am interpretat-o ca pe o decentza si o modestie. Stie ca e bun dar nu se faleste cu asta si nici nu cauta aprobari si recunoastere in public. Parca interiorizeaza acele aplauze, parca le absoarbe si le inghite undeva in corpul lui, concentrandu-se pe urmatoarea executie, nu pe ce a fost. https://www.facebook.com/pg/LaSastresa.ro/photos/?tab=album&album_id=2224164261240762

Si in acelas timp nu este un ursuz care se ia prea in serios. Stie sa se si joace in dans, fara sa fie un mascarici sau un claun ridicol. Multe miscari pe care le-a facut el daca le-as fi vazut pe altii pot sa jur ca nu mi-ar fi placut defel, dar pe el nu deranjau... este si asta o arta, sa faci ceva, orice “scalambaiala” cu stil si totusi sa ramana tango, sa nu iasa altceva.

De ce zic ca stie ce face si isi stie valoarea. Este zicala aia in tango care zice ca “daca iese repede nu e sigur ca o sa iasa si incet, dar daca iese incet sigur iese si repede”. Ei exact asta fac. Pot face o miscare pe durata a opt timpi muzicali. Ca apoi sa atace si sa faca opt miscari in doi timpi!

De multe ori ne ies figuri in viteza, in dinamica, dar fara tehnica corecta si prost sau inestetic si ne intrebam de ce ne dezechilibram sau ce facem de nu ne iese figura. Daca eliminam acea “dinamica”, mai bine zis viteza, si facem miscarea lent, corect, si cu dinamica la minim, atunci avem mari sanse sa ne iasa figura asa cum trebuie. Multi confunda viteza cu dinamica. Nu consider ca sunt una si acelasi lucru, pentru ca Sara si Ivan fac miscari lente cu dinamica, ce sa vezi?!

Si dupa ce faci toate lucrurile pe care le-am intins pe hartia asta sa mai fi si modest... e ceva.

Mai jos un video de trei minute si ceva care mie mi se pare ca are doar 20 de secunde de fiecare data cand il vad.



Comentarii

Cautati in acest blog