Tango - the market

Initial ma gandisem ca  titlul pentru acest post sa fie “Tango Copy/Paste - partea II”, dar parca “Tango – the market” suna mai comercial, si are ceva mai multa priza la public… poate articolul se va “vinde” mai bine :))) pe piata de tango! :)))

“Tango” ca orice alta piata, cred ca respecta intru totu’ “legile” unei orice alta piata… cerere/oferta, marketing, evenimente, branduri, locatii, nume si renume, etc. Nu face exceptie de la nimic. Roata exista, nimeni nu inventeaza nimic nou, foarte putini aduc ceva valoare adaugata, dar toti au diferite pretentii, ca au fost primii, ca sunt cei mai mari, ca sunt cei mai tari, etc, etc.

De-a lungul timpului am observat diverse … lucruri… coincidente de denumiri sa zicem, pentru diverse evenimente, si fara vreo critica, imi vine in minte un eveniment din 2006 organizat de scoala El Tango denumit “Atelier de Tango”, ca mai apoi, dupa cativa ani sa-l revad ca eveniment destul de regulat la o alta scoala. Cred ca e vorba doar de o pura coincidenta…?



In decembrie 2004 aparea numarul 1 din publicatia “Gotan Boletin de Tango” editata de La Morocha care la vremea respectiva facea parte din membrii fondatori ai El Tango. Am prins si eu acest ziar cand mergeam la Cina, s-a publicat pana in 2006 apoi, odata cu declinul scolii El tango, aceasta publicatie a disparut, insa, nu mult a trecut, poate doar un an, pana cand a aparut “Gotan.ro” site in tangosfera detinut de o scoala concurenta cu El Tango, dar acest site nu are nici pe departe specificul ziarului mai sus amintit care aducea comunitatii de tango informatii despre tango la modul general, ci acest site promoveaza doar evenimentele de tango organizate de cei care il detin.




O alta coincidenta ar fi organizarea a doua evenimente, in aceeasi zi, in urma cu un mai bine de un an la Brasov… la Brasov!!! Unde exista o mana de oameni dansatori de tango. Daca ii aduni pe toti astazi poate reusesti sa strangi poate 50 de oameni, dar nu si cu un an in urma. Povestea e asa: pe 31 decembrie 2008 se anunta ca pe 10 ianuarie 2009 se va tine un seminar de tango la BV, apoi, cu cateva zile mai tarziu, pe 5 ianuarie, alti organizatori anuntau alte 3 seminarii de tango fix pentru aceeasi data de 10 ianuarie… sa fie vorba de pura coincidenta.



Un alt lucru interesant, sa luam un banal flyer de exemplu de pe site-ul Tango Brasov: format din doua parti, dreapta si stanga, in dreapta punem o poza cu doi dansatori, in stanga, punem aceeasi poza, dar mai inegrita. Tot pe partea stanga mai innegrita scriem cu o culoare deschisa, ca sa se vada bine, aliniem scrisul central, punem un titlu mare sus. Si gata flyerul. Stiu formatul acesta bine de tot, de mai bine de un an, pentru ca pot spune oarecum ca mi-am batut si eu capul cu “facerea lui”; in original el era fata-verso pe hartie, iar verso-ul era mai innegrit, in timp, pentru net pastrandu-se ca o felicitare, cu doua parti. Luna trecuta vad pe facebook, ceva izbitor de asemanator, o imagine pentru un eveniment, Recital de tango. E cu siguranta, pura coincidenta de concept! Mai ales in aceasta vasta lume a tangoului din Romania… sau “agentia de publicitate” utilizata de cei doi clienti are doar un singur designer :)))



Cel mai mult mi-a placut cand mi-am regasit cuvintele dintr-un interviu, dat de mine intr-o publicatie de pe net, referitor la eticheta la milonga, pe un alt site autohton lansat in ultimele 10 zile, m-a facut sa ma simt ca o autoritate in domeniu :)))) … ma bucur ca site-ul acesta nou are copyright pe el si nu v-a mai putea fi folosit mai departe!



Apropos de texte inspirate, am mai vazut una haioasa de curand, o dau ca ghicitoare: “Tango in Red Major ” si “Tango in Sol Mayor ”. Cine de unde s-a inspirat?

Totul e foarte simplu, mai ales cand n-ai inspiratie, faci un "copy" din alta parte si un "paste" in foaia ta de lucru, mai schimbi cate un cuvant pe ici pe colo, adaptezi la ce-ti trebe, si gata, ai terminat! Ce sa mai stai sa-ti mai storci mintea, sa-o pui la contributie daca altii au facut deja inaintea ta munca. Ai de dat un comunicat de presa? Da un search pe Google, vezi ce a facut concurenta, si gata ai tot materialul de care ai nevoie, nu e nevoie decat sa up-datezi cu datele tale! :)

Ca ideie de eveniment, imi aduc aminte ca a mai fost la un moment dat si "Aleea de tango " in vara anului 2006, organizat de scoala El Tango si in fiecare duminica s-a dansat in Cismigiu. Anul trecut in august, o alta scoala anunta evenimentul "Tango la Sosea " cu aceeasi ideie: tot a dansa si tot in parc, dar de data aceasta era vorba de parcul Kisellef. Nu critic, ci doar observ. Atata timp cat se danseaza, nu mai conteaza cine ce cum face...

Ah, si imi aduc aminte ca a mai fost ceva… care mi s-a parut cel putin ciudat la un moment dat… in ianuarie 2008 am aflat ca la Muzeul Taranului cantau Alex si Horia. M-am dus sa-i ascult, si surpriza: aflu ca la Clubul Taranului aveau loc lectii regulate de tango, tinute de Daniela, o tanguera din prima generatie, din 2004, care facea niste cursuri acolo. Si era o practica-milonga organizata de ea acolo, in mod regulat. Nu era nici o taxa de intrare, totul era la liber. Imi amintesc ca am scris si un post atunci si am pus si poze. Apoi, la numai cateva luni dupa, o alta scoala anunta milonga regulata la Muzeul Taranului, in fiecare duminica, cu taxa de intrare. Persoana care tinea initial cursurile de tango acolo si-a pierdut locatia… si apoi nu s-a mai auzit nimic de acele cursuri… doar Milonga La Historia si La Victoria… (n-am inteles niciodata care era diferenta intre acestea doua milongi). Acum Fabrica de Tango tine lectii regulate acolo in timpul saptamanii.

Ca vorbim de locatii, imi amintesc ca prima data la JCC s-a tinut milonga cu Jeraldin Rojas, adusa de Tango Brujo, apoi parca a fost Juan Fosati adus de Tango Tangent, apoi Javier Rodrigues adus tot de Tango Brujo, apoi au venit Richard si Raquel adusi de Barrio de Tango. O locatie “poshtita” de toata comunitatea, cum se amuza un prieten sa-i zica. Dar desigur, vorbim de o locatie in care nu se tine in mod regulat o milonga, ci un eveniment punctual, organizat de cate o scoala de tango, si toata lumea e happy, nu se simte nimeni calcat pe bataturi, sau invadat in propriul teritoriu.

La inceputuri in 2006, cand nu mai era monopol El Tango, si cand a aparut un al doilea jucator pe piata Tango Tangent, cei doi si-au pastrat si aparat teritoriile, si nu au intrat unii peste locatiile altora, fie ca erau locatii pentru lectii sau pentru milonga. Exista din acest punct de vedere un oare care respect. Odata creat precedentul de la Clubul Taranului insa, multi au incercat si au reusit, sau nu, sa intre in locatii pentru seminarii, si pentru milonga, dar nimeni nu se baga inca in localul altuia pentru a tine lectii, atata timp cat locatia e ocupata cel putin… nu ca nu s-ar fi incercat! ;)

Primele suprapuneri de evenimente de tango au fost foarte prost inghitite de participantii din piata, si de consumatori, si luate chiar ca afront personal, dar cu timpul, ne-am mai obisnuit. Acum e doar o chestiune de alegere intr-o seara: ce vreau sa fac? Sa practic sau sa dansez la o milonga? Sa merg la teatru, la spectacolul de tango? Sau la Recitalul cu muica de tango? Castiga vreun organizator ceva? Nu, castigam, noi consumatorii, cei care avem de unde alege.

Ce vroiam sa zic cu postul asta? Nimic nou, si totul e evident… ca si pe piata tangoului lucrurile se intampla ca pe oricare alta piata, din pacate. Singurul lucru, poate ca putin respect si colaborare intre organizatori, n-ar strica, ca pana la urma toti vrem doar sa dansam… sau vrem sa demonstram cine e mai tare pe piata?

Si inca ceva, pentru cei care se simt copiati le recomandam ce zicea un prieten: “sa se bucure ca au fost muze/surse de inspiratie pentru altii” care nu sunt in stare sa creeze/inventeze ceva si sa aduca un plus de valoare in ceea ce fac. Daca ati simtit ca ideile v-au fost furate, intristati-va pentru cei care n-au fost in stare sa le aibe si le-au luat de la voi. In fond, roata a fost descoperita cu mult inaintea voastra… iar familiile Mantague si Capulet au existat intotdeauna in orice societate si in orice secol… de ce ne-am minuna atata daca le-am vedea si la tango?

Comentarii

Anonim a spus…
Touché :)))
Acum inteleg si remarca ta vis-a-vis de faptul ca ti-a "placut" ce s-a scris despre eticheta pe noul site autohton.
RUSINICA autorilor!
Anonim a spus…
Multa frustrare ... si energie negativa!!!ufff! Bine ca nu ma pasioneaza sa-ti citesc blog-ul!Ideile de concept, de layout-uri, de texte si nume, organizari de evenimente pot fi reluate - fara insa a fi considerat un lucru negativ atata timp cat nu spun/arata nimic rau despre TANGO - in cazul nostru. Asa ca ... post-ul e plin de intepaturi cu venin alterat cred eu ... Get a life, girl!
La Sastresa a spus…
Din gresala am apasat alt buton si acest comentariu nu s-a publicat, din fericire am avut o varianta salvata pe mail:

Laboratorul de idei a introdus un nou comentariu privind postarea dvs. "Tango - the market":

despre majoritatea exemplelor, printre care si sarmanul flyer cu recitalul, facut de organizatorul-locatie, nu pot sa spun decat ca nu ca sunt neaparat o copie cat o idee la prima mana ca in cazul amandurora. si astea seamana:)) dar repet majoritatea, nu toate:D
Anonim a spus…
Andrei...tu esti baiat sau muiere...ai o imaginea f sexy...nu s potriveste cu numele...doar daca esti o travestita! Si daca e asa...sa ai la tine crema...o sa usture! Cat despre text...este doar un text...dar poate toate scolile vor organiza un soi de....tombola! doar cu numele tau...sa fim si noi premiate, nu-i ashea! Pentru k am o senzatie ciudata ca iti doresti niste lauri sau stelute de general sau...coronite. By the way...get a life mates...both of you!!! (poate mai asculti si Guerilla) ca de la tango ai inceput s-o iei razna!
La Sastresa a spus…
@Anonim:

“Când spun o prostie, toată lumea mă tolerează, când spun un adevăr, toată lumea mă urăşte.”

(Goethe)
Anonim a spus…
...am mai gasit si eu o coincidenta pe cat de amuzanta pe atat de jenanta:acu' vreo 2 luni se anunta cu mare fason deschiderea unui nou studio de tango la o adresa oarecare, avandu-i ca lideri pe aYa;
zilele astea tocmai a iesit de la incubator o noua grupare ce-si mentioneaza printre preocupari tangoul, fix, dar cat se poate de fix la aceeasi adresa cu ceilalti; ca sa fie totusi originali, astia nu-si mai spun aya ci sYo...:))))))

astept cu interes si nerabdare inaugurarea viitoarei scoli de tango ce-si va deschide portile la aceeasi adresa binecunoscuta, condusa de alti doi anonimi xYz....

Cautati in acest blog