Femeia in tango - partea a doua

Continuare la "Femeia in tango - prima parte".




Multumim tuturor leader-ilor care au colaborat la realizarea acestui material.
Multumesc Lucia Mirzan, Vlad Horatiu si Iulian Hamza pentru realizarea acestui film!


28. Maria Tirtea:
Cred ca inginerul din mine organizeaza categorii functie de criterii si am gasit cateva: Bun tehnic (se stea bine pe picioare, sa stie se joace - sa stea intr-un deget daca trebuie) Disponibil emotional (sa ma imbratiseze nu doar sa ma ia in brate) - e conditionat de primul punct. Cunoscator al muzicii sau usor adaptapil. Follower Bun = ma asculta, ma intelege, raspunde la ce ii propun, se bucura de micile lucruri. Un follower bun e unul la care nu trebuie “sa tip” (Asta cu strigatul e o chestiune: asa de atent si de pregatit sa fie followerul, cu ochii pe mine ca pe butelie, ca pisica pe sunca...incat si daca ma misc un milimetru sa inteleaga ce am facut si de ce si ce are de facut....nu sa il mut ca pe un sac de cartofi, sa il scutur ca pe rufe). Imi place sa dansez in soapta. Chiar si atunci cand imi vine sa trec cu el prin zid, tot in soapta e, dar il strang mai bine in brate, ma opintesc, astept, asteapta si abia apoi imi spune haide sa mergem. Tot ca si criteriu la “follower bun” este increderea lui, la felul in care poate provoca o alterare a ceea ce ii propun (followerii sunt fiinte complexe, stiu inainte sa conduci ceva ce vei connduce si de aceea pot schimba un parcurs pe care corpul tau il propune). Imi place followerul care “imi vorbeste”, care asculta si cunoaste muzica (nu de alta dar se pregateste si el emotional pentru tot ce urmeaza), care nu se grabeste nicaieri si care, in fond, e cu mine si “pe pereti” nu cu ochii in farfuria vecinului sau pierdut in spatiu. Un follower bun nu e necesar a fi un leader bun dar, din experienta mea, intotdeauna acestea doua merg mana in mana. Nu este necesar a fi roluri asumate in dans ci doar experienta cumulata. sa fie pentru mine, sa imi creeze spatiu, sa ma ajute, sa fim impreuna in tot dansul asta. Nu sa fiu doar giver - ca nu imi place. Si daca is leader vreau sa primesc,...macar zambetu de final si tot e ceva, o pupila dilatata, o inima ce bate mai altfel

29. Sorin Negrea:
Este cineva, femeie de obicei, care e deschisa sa aibe incredere in dorinta mea de a comunica onest cu ea prin dans si deci, vine la "intalnire", cu sinceritate si cu dorinta de a dansa aici si acum, lasand altceva, orice ar fi, deoparte. Din acel punct, cand ne intalnim, putem construi ceva impreuna, putem experimenta impreuna o simplitate plina de profunzime a tangoului, plina de o muzicalitate incantatoare.

30. Ionut Fiscu:
Pentru mine un folower bun este o dansatoare versatila care își respectă axa si o respecta si pe a mea si pentru care nu există nimic în acel moment în afară de dansul nostru.

31. Marius:
Pentru mine, o partenera cu care sa imi placa sa dansez este cea care, timp de o tanda: -isi pune sufletul in bratele mele, -este prezenta in cuplu, -este preocupata doar de ce transmite partenerului si nu de cum este vazuta de catre asistenta, -este preocupata de calitatea imbratisarii si nu de diversitatea figurilor pe care le face, -este multumita de ea (impacata cu sine) si nu mai are nimic de demonstrat celorlalti, -este constienta de feminitatea ei si ma invaluie in ea, -are incredere in ea si nu sovaie nici o secunda in a dansa asa cum simte, -stie sa-si impuna ritmul si propria interpretare a muzicii, adaugand un plus de spontaneitate si prospetime, -este amuzata de micile desincronizari inerente.

32. Aron E.:
Vine in imbratisare, nu fuge de ea; echilibrata, ferma in imbratisare, dar nu incordata/tensionata prefera un caminar bine facut, unor figuri muzicala, dar nu exagerand cu adornos, capabila sa-mi ofere alte dezvoltari ale dansului decat cele pe care mi le-am imaginat eu la un moment dat

33. Tudor Mihai:
O calitate importanta a unui "follower bun"este VERSATILITATEA - capacitatea de a-și adapta dansul în funcție de fiecare partener în parte (de stilul, de dimensiunile, de tipul de îmbrățișare, de modul în care acesta interpretează muzica ) astfel încât să se creeze o conexiune plăcută trupului ...si sufletului (mai greu, mai rar, dar se intampla ). Această calitate se dobândește prin multă practica, încercând mereu un dialog cu partenerul prin atitudine, stare de spirit, schimbarea tonusului corporal în îmbrățișare, adorno-uri... Aceasta ,expresivitate corporală" ii bulversează unii parteneri... alții in schimb, stimulați de curiozitate, devin mai atenți și mai creativi ! ...frumusetea vine din interior...mai greu sa ajungi acolo ! Oricum, merită încercat!

34. Remus Marusciac:
În primul rând să vrea să danseze. Îmi place să aibă o îmbrățișare armonioasă. În dans îmi place să fie ușoară, elastică și senzitivă. Un aspect important este să aibă un miros plăcut. Tehnica? Tehnica se mai poate îmbunătăți oricând.

35. Cristi Crang:
Pe scurt pentru mine tango e o comunicare intre perteneri. E ca si cum ambii parteneri ar avea ca hoby pictura si se pun pe discutat descoperind ambii lucruri noi si discuta si discuta si fara sa si dea seama ca au trecut cateva ore si in continuare in continuare nu au epuizat subiectele. Partenera perfecta este aceea care are un dialog cu mine nu eu singur monolog.

36. Andrei Groza:
Nu o sa îți zic nimic de tehnica, postura, îmbrățișare și muzicalitate Le consider esențiale pentru un dansator peste medie Daaaar, ca să pot numi o dansatoare ca fiind o dansatoare bună, pentru mine e musai sa îndeplinească următoarea condiție : Sa aibă "abilitatea" sa ma potențeze în dans Atunci când în dans simt ca eu, același eu, devin brusc 120 % și din mine/noi iese la iveala dansul pe care doar l-am visat pana atunci.

37. Claudiu Grosaru:
Ce caracteristici ar defini, pentru mine, un follower bun?
1. Să îi placă muzica și să-și dorească să o danseze.
2. Să aibă o îmbrățișare confortabilă, activă, prezentă.
3. Să fie capabilă să se conecteze rapid și intens. Să fie mereu prezentă în dialogul conexiunii. Să păstreze conexiunea simplă, clară și fără paraziți.
4. Să aibă și să pună în dans toată energia necesară. Să înțeleagă că fiecare pas este parte din dansul ei și contează cum îl face, să poată să varieze intensitatea energiei în funcție de muzică și de leader.
5. Să păstreze o stare de liniște, să nu fie tot timpul în alertă, nu cumva să rateze vreo marcă, să se bucure de dansul propriu și de cuplu, să aibă cât mai puține stereotipuri în mișcări (celebrul ocho cortado făcut automat cu cross drept mă omoară când eu îl conduc rotund).
6. Să aducă în dans feminitatea.


38. Vali Borcos:
Din punctul meu de vedere un follower bun într-o propoziție scurtă ar trebui sa fie acea dansatoare care are disponibilitatea de a dezvolta plăcere comuna in timpul dansului nostru. Desigur pentru a face asta are neboie de un bagaj... vocabular bogat de elemente obținut in ani de munca... tehnica bună personală deci abilități corporale si relație f buna cu corpul si spiritul ei...apoi o sensibilitate dezvoltată in timp a conexiunii cu partenerul si nu in ultimul rand o buna cunoaștere a muzicii.
Dar poate cel mai mult ma impresionează la o dansatoare dincolo de aceste calități ce țin de o dorința personala de a evolua si a-și dori sa fie mai bună prin pregatire asiduă la cursuri si practici... calitatea umana care o emană...Empatia Loialitatea, Dedicarea, Onestitatea si Bucuria de a explora femeia din ea din timpul dansului cu mine pe care mi-o transmite .

39. Ionut C.:
Ceea ce apreciez eu la un follower sunt următoarele:
1. o bună conexiune - brațe ferme prin care să pot transmite marca, mai ales în îmbrățișarea deschisă
2. răbdare - dacă-și înhibă tentația de a anticipa, se simte imediat în calitatea dansului
3. tehnica - prioecție, transfer, disociere - știi ce vreau să spun
Restul sunt detalii.

40. Dennis Mihai:
In primul rand termenul de follower e gresit pt mine, asta-i alt subiect eu doar propun si "partenera" accepta si vice-versa. ( Viziunea mea in tango ). Avand viziunea asta e clar ca mi-as dori sa dansez cu o partenera activa si nu pasiva dar nici pro-activa. Desigur cu cat are mai multe cunostinte de muzicalitate, tehnica individuala si o imbratisare sincera, dansul va iesi de la bine spre wow. Tot ceea ce am spus aici este valabil si pentru tabara celorlati : boys.

41. Geoge Moscal:
Așaaa! Follower bun pentru mine: să aibă cel puțin tehnica mediu-dobândibilă în trei luni de studiu; să danseze cu cât mai multă bucurie; să înțeleagă/intuiască mărcile și să le interpreteze (adică să adapteze fie urmându-le, fie improvizând rezonabil-adiacent); ...deci să dovedească imaginație în construcția dialogului; toate astea într-o îmbrățișare caldă și relaxată. Cam asta!

42. Cristian Dumitru:
Un follower bun este: muzicală, cu tehnică bună, empatica, capabilă să intre în rol dar și să iasă din rol (evitând stereotipurile), participativa, creativă, perfect stăpână și conștientă de propriile mișcări, capabilă să își conducă și coregrafieze mișcarea transformând-o în dans. De asemenea, trebuie să participe, să propună și să îmbunătățească planul de dans al leaderului. Să fie capabilă să identifice energia de dans a cuplului / melodiei / a celorlalte cupluri. Să reușească la rândul ei să "facă leaderul să arate mai bine" făcând cuplul să arate bine

43. Stefan Perse:
"Un partener bun de conversatie, de comunicare. Un partener care isi doreste la randul sau sa creez impreuna cu mine o poveste pe fundalul muzicii, muzica fiind dirijorul suprem."

44. Oswaldo Doron:
Followerul potrivit este acea care, in acel moment din timp este intr-o afinitate cu tine. Mai importanta decat definitia livreasca a conexiunii este acesta situatie. Poate mai devreme, nu ar fi fost posibil, sau mai tarziu nu se va mai repeta. Unul din cei doi va evolua mai mult, va dori mai mult, va vedea altfel, ii va placea altceva. Este efemer si tragic. Ce imi place cel.mai mult eate cand fata isi.muta cumva centrul de greutate catre lider. Senzatia este ca intra in tine, dar in acelasi timp este pe.picioarele ei, perfect independenta. Nu ma compleaza, ma ajuta sa creez ceva si e perfect capabila sa comunice si sa contribuie. Senzatia e ca si cum ai dansa cu un stalp de rezistenta...sau poate bausem prea mult.... pt mine conexiunea trebuie sa aiba o conditie sine-qua-non> compatibilitatea nivelului tehnic. Atunci cand perechea are acelasi centru de greutate ...poti incepe sa bagi vrajeli si sa o dai la sentiment legat de conexiune.

45. Cristian Horatau:
Un follower bun pentru mine este persoana cu cea mai senzuala imbratisare, care ma face sa rad din tot sufletul pe ronda (preferabil intre melodii) si imi provoaca creativitatea.

46. Adi Mos:
Un follower bun iti ofera o libertate de miscare pe care nu o poti obtine dansand singur. E acolo, dar parca n-ar fi. Parca ar fi doar muzica si o imbratisare vie, activa care compenseaza orice ezitare. Uneori te poarta pe ritmul ei dar cumva, nu te scoate niciodata din al tau.

47. Traian Ionescu:
O dansatoare care ‘se danseaza’ pe ea si danseaza cuplul

48. Anonim:
Nu cred ca am o opinie legat de subiect (care oricum e subiectiv). Daca e doar o curiozitate statistică as putea sa iti zic ceva de genul: atentie la partener, tehnica, muzicalitate, in ordinea asta.

49. Corneliu Durlut
asadar follower bun. Basic :postura bună, apoi e bine să aibă condiție fizica, ajută la conexiune. Să nu fie moale în îmbrățișare, moluscă, cum zici tu. Și apoi să nu anticipeze. E cel mai deranjat. Sau să schimbe singura greutatea. Nivelele următoare :așa cum eu dansez pentru ea, e important sa fie cu mine în timpul dansului. Sa nu danseze pentru public. Când reușim o astfel de conexiune, putem avea o experienta unica. Adică nici nu trebuie să spună că i a plăcut, simt eu asta... Se topește în bratele mele... Cred ca nu trebuia sa zic asta... Când reușim o astfel de conexiune, totul merge excelent. Iar la cel mai înalt nivel, este atunci când completează perfect dansul meu cu adornos, etc, când trebuie. Și iarăși, cu o singura persoana, care, atunci când în dinamica, mă dezechilibre puțin, fără a se vedea din afara, compensează și ma ajuta. De asemenea, când urmează figuri noi, pe care nu le-am făcut împreună, de la început!

50. Anca Madroane
Nu au fost mari schimbari despre ce inseamna pentru mine a fi un bun follower dupa ce am inceput sa fac leading. Aveam deja in minte imaginea arhetipului follower-ului. Din pacate nu pot dansa cu mine sa stiu cat sunt de aproape de acesta. Pot mentiona lucruri pe care le apreciez la un follower si lucruri care nu imi plac. In mod evident punctul de vedere e unul foarte subiectiv.

Intersant de observat/mentionat e faptul ca imi face placere sa dansez cu persoane care nu intrunesc "calitatile" pe care le atribui eu unui foarte bun follower. De cele mai multe ori prefer sa dansez cu un prieten/o prietena decat cu o persoana despre care se spune (sau despre care presupun eu) ca ar fi un foarte bun follower. Dar, desigur, e o surpriza foarte placuta sa intalnesc pe cineva care se apropie de arhetipul follower-ului asa cum il percep eu.

Un follower foarte bun e un follower care se poate adapta la diversele tipuri de leading. Avand in vedere ca nu exista doua persoane care sa danseze la fel, e important ca si leader-ul si follower-ul sa gaseasca cea mai buna cale de comunicare cu partenerul. Prin adaptare nu ma refer la o situatie de genul "daca el sta starmb, o sa stau si eu la fel", ci mai degraba la "chiar daca nu conduce perfect ocho, o sa il fac ca si cand ar fi fost condus perfect" (evident la milonga, nu la curs/practica).

Fiecaruia dintre noi ii place un anumit stil de a executa miscarile. Personal, nu imi plac miscarile exagerate si exuberante care nu sunt conduse - din motive practice: pentru a-mi construi dansul, trebuie sa stiu unde isi aseaza follower-ul greutatea, unde ii sunt picioarele etc. Si pentru ca nu vreau sa ii lovim pe cei din jur. Evident, lucrurile nu merg tot timpul conform planului. Ne mai fura muzica. Pe unul, sau pe amandoi. Nu-i o tragedie.

Cateaodata am senzatia ca follower-ul cu care dansez percepe telepatic miscarile pe care vreau sa le conduc. Din punctul meu de vedere asta se intampla cand follower-ul are rabdare, o tehnica foarte buna si un fel de al saselea simt care se dezvolata cu experienta dansului.

Pe scurt un follower foarte bun are rabdare, tehnica foarte buna si dorinta autentica de a dansa cu celalalt.


51. Jose Almar
(a very good follower, to me) Is who is willing to give it all, make it her/his own and give it back changed, dyed, of another color.

52. Iulius
Follower foarte bun = care atunci cand ma îmbrățișează imi transmite că vrea să dansăm nu sa ne miscam; pentru câteva minute este dispusă să-mi facă cunoștință cu versiunea ei cea mai buna; isi foloseste imaginația și creativitatea; imi transmite emoțiile și trăirile ei date de muzică și de dansul în sine.

53. Danilo:
I try to answer to your question about how a good follower has to be, according to me. Of course this is really personal, but I will try to mention only elements that I consider to be general enough. As it is a survey, I will also try to focus on elements that maybe are not so common and to skip general concepts like connection, or good follower= good listener, good follower=she always needs to wait the marca, etc ...! So, without any ordering I would say that:
1) A follower should avoid as much as she can "automatisms". With this word I mean all the automatic reflexes that she might have integrated in her way of dancing. For example, if in the turn, she always perform the back ocho in contratiempo, or if she performs systematically a boleo after a forward/or back ocho without any marca. This issue makes much harder and difficult my intentions of proposing. Of course the same problem is present also in leaders. And I know how much difficult is to get rid of it. 2)The follower should not be afraid of making a mistake. I prefer this possibility, which indeed is an intrinsic part of tango, than the "mental" block that this kind of fear can create. As a leader, I do feel this fear and the resulting blockage or hesitation. Mistakes are often a source a new discoveries/possibilities. Besides that, I believe that that small tighter hug that one of the dancers gives after his/her mistake, is one of the nicest thing that can happen during the tanda and it can really strengthen or even establish the so famous "connection".
3)As a leader, supposed to lead, I try at the same time to listen a lot to what the follower might propose, in terms of musicality, variations of a proposed pattern, or even back-leading. But, all that has to be extremely clear and without hesitations.
4) The follower should be able to abandon herself as much as me, as a leader, I should protect her during the tanda. This reciprocal trust allows for the two body to move as single one.
5) Some followers absorb all the energy I try to give. Some others they give it back. Of course in the latter case the dance is much more pleasant, lovely and captivating.
6) The follower should dance with me but also with the "floor". This helps me to feel in every moment where my partner is and only if I know where she is I can propose the next step. Moreover dancing with the floor allows for the exchange of energy I was talking before.
7) Breathing. Breathing together is awesome and it can be an active part of the dance. Especially if it fits with the music. Leaders are also very focused on the leading and marca. So a follower that gently reminds me to stop the flow, to listen the music and re-establish the connection is great. And no better way than doing that by breathing together.
As a last point I would mention few things that indeed might be very personal. For this reason I left them at the end. In general, I am able to express myself better with a follower which is not physically rigid but relaxed and fluid. The next sentence might be even more personal and debatable. The main way you (no matter if you are a follower or a leader) reach fluidity, body awareness and smoothness is by means of technique. The idea that tango is just dancing what you feel is, according to me, overrated and very often an excuse to not practice and work on our (temporary) limits. Finally, last but not least, the abrazo. For a warm, touchy-feely, enveloping abrazo I might forget all the point above, technique included ! 

Nana:
Un follower bun este calm, nu se grabeste si in acelas timp are si forta si dinamism si caldura si emotie, sta bine pe picioare, ii poate sustine pe amandoi si starneste si inspira.
https://www.youtube.com/watch?v=7Uy7qiojmlo





Comentarii

Cautati in acest blog