Festivaluri, seminarii, demo, tanguero vs. profesor

Doar uitandu-ma la coloana din dreapta de pe blog, realizez cat de mult s-au schimbat lucrurile: avem 5 perechi de tangueros care vin in Romania sa predea tango, asta doar ce s-a anuntat pana acum, ca mai urmeaza si altii, sunt sigura, ca doar anul 2009 este abiea la inceput. Mai punem si festivalul de la Brasov in vara, sunt deja 6-7 perechi, poate mai vine si Sebastian Arce cu prieteni de’ai lui inca odata la toamna si avem 10 perechi... inca ceva prin iarna poate, se fac 11 cupluri de profesori pe an!

Cine si-ar fi inchipuit in urma cu 2 ani aceste lucruri?!? Mai adaugam si un concert pe an cu Gotan Project sau un Otros Aires si un spectacol Tango Seduccion, o plecare in Argentina si inca doua-trei iesiri pe aici pe aproape la festivaluri la turci, libanezi si unguri, trei-patru iesiri la Milonga de la Brasov si Sibiu, trei-patru aniversari ale scolilor de tango, un bal de tango, o milonga saptamanal (la alegere joi, sambata, duminica), doua practici si doua lectii pe saptamana (in medie) si deja ai agenda pe tot anul pusa la punct, zi de zi! Ma intreb, mai facem si altceva inafara de tango in timpul liber? ☺ ... Acesta a fost subiectul unei lungi si inflacarate discutii saptamana trecuta cu o alta tanguera.

Revenind la primul punct, la cuplurile care vin sa predea; nu sunt singura care indeamna sa mergem la cat mai multe seminarii (pe masura posibilitatilor, desigur), la cat mai multi profesori, eu una asa am facut... Fiecare prof are stilul propriu, diferit de la o pereche la alta, metode diferite de predare, abordari diferite, fiecare pune accent pe alt aspect, incat nu se poate sa nu inveti macar un singur lucru nou de la fiecare. Unii pun accent pe tehnica sau pe imbratisare, altii pe muzicalitate, altii pe dinamica, pe fluenta, altii pe relatia/conexiunea si spatiul in cuplu, and so on... in fond toate duc la acelas lucru: tango.

Mie mi s-au deschis largi orizonturi la primele seminarii la care am fost, tinute de Ney Melo (pe care sper sa-l mai am ca profesor aici in Romania!). De la fiecare poti sa iei cate ceva care sa ti se potriveasca tie, ca sa nu devenim copii fidele ale altor vedete, ca ar fi hilar!

Am avut o alta revelatie, in urma cu un an, la seminarul de la Budapesta cu Rodolfo El Chino si Miho Omaki in ceea ce priveste subiectul: dansator vs. profesor. Nu stiam nimic de ei, clipurile de pe youtube nu ma satisfaceau, dar nu am regretat o clipa ca am batut drumu’! Tehnica pe care am invatat-o acolo, conceptele de baza, le folosesc de atunci si le spun de fiecare data cand am ocazia. Au fost primii profesori care mi-au definit foarte simplu si clar notiunea de “axa”, si relatia axa-centru de greutate, spre exemplu, pentru ca se tot spunea: "stai in axa, stai in axa" dar nimeni nu precizase in cuvinte clare, exemplificat pe corpul uman ce naiba era aia axa! Intuiam, faceam eu ceva acolo, dar, in fine... Ce structuri am facut atunci habar nu mai am. M-am uitat la filmarile de la seminarii si am intrebat pe cineva care a fost atunci in sala: asta am facut noi???? Dap... mi-a fost foarte clar atunci ca profii folosesc diverse structuri si succesiuni de pasi ca sa poata lucra tehnica pe care vor s-o transmita. Asadar, nu mergeti sa invatati secvente de pasi pe care va veti chinui sa-i faceti intr-un mod incomod, invatati tehnica cu care sa conduceti orice fel pasii pe care veti dori sa-i faceti in orice moment al melodiei care sa va ajute sa va exprimati... Invatati principiile. Altfel vom fi niste robotei care fac la nesfarsit aleasi lucruri over and over again... 

Dupa mine sunt trei posibilitati tanguero/profesor (si mi s-a confirmat ca nu sunt singura cu aceasta parere intr-o discutie cu o alta tanguera, saptamana asta):
1. pot fi foarte buni dansatori, dar partea de predare sa fie slaba, neavand destula experienta,
2. sa fie dansatori a caror stil sa nu-mi placa dar sa fie foarte buni profesori (cazul lui El Chino, spre exemplu), iar aici fac o paranteza pentru a spune ca daca elevul isi depasteste profesorul, poate fi meritul profesorului ca a stiut sa puna in valoare si sa exploateze tot ce avea acel elev.
3. si cazul cel mai fericit sa fie dansatori excelenti si profesori grozavi! – pe acestia din urma ii vrem si noi, nu? ☺

Pana nu mergi la seminariile lor nu ai de unde sa stii cum sunt (daca nu stii nimic de ei ca dansatori/profesori) si s-ar putea sa aveti descoperiri faine. In cazul nostru, cand stim bine cine sunt Adrian si Alejandra, si, Nancy si Damian (cupluri care au fost la festivalul de la Budapesta in 2006 si la ale caror lectii s-a participat deja acolo sau in Argentina) si mai stim si de Geraldin si Ezequiel, iar bugetul este restrans in conditiile in care TangoCamp bate la usa, alegerea este desigur foarte dificila... dar rezultatele dupa seminarii s-au vazut intotdeauna si destul de repede!

In plus, orice profesor isi rafineaza metoda de predare, orice dansator isi perfectioneaza dansul in timp, iar acest lucru l-am vazut chiar la noi, la scolile la care am fost, si a remarcat-o cineva chiar la ultimul seminar al lui Ney: "Oau, a trecut la lucruri de finete!" 

Bine ar fi daca am merge cu partener de acelas nivel, sau nivel apropiat, ca sa putem lua amandoi informatia in mod egal, altfel, daca unul este mai avansat si altul mai incepator, incepatorul va beneficia probabil de o crestere mai mare decat cel mai avansat, si unul dintre cei doi este posibil sa se frustreze... zic asta din proprie experienta si ce am mai vazut pe la alte cupluri pe la seminarii.

Am auzit ca se comenta cu privire la preturile seminariilor care urmeaza, si mie mi s-au parut mari la primu impact cand eram incepatoare si nu puteam concepe sa dau atatia bani, apoi... am vazut totul cu alti ochi; poate erau doar persoane care nu stiu detalii din organizare... Dar din surse sigure (4 organizatori de seminarii si festivaluri, din tara si din afara, pana acum) va spun ca acesti oameni se straduiec sa mentina (pe cat se poate) preturile la nivelul cu care ne-am mai obisnuit (60 Ron in medie), dar la sumele care se cer de catre profesorii adusi aici, la costurile necesare inchirierii salilor pentru seminarii si milonga, promovare si alte costuri adiacente necesare organizarii, nu o singura data s-a ajuns in situatia in care organizatorul a adus bani de acasa pentru un eveniment, si este vorba de mii sau zeci de mii de euro. In plus, organizatorii stiu inca ce inseamana sa nu ai bani sa participi la un seminar la care iti doresti foarte mult si sa nu poti din aceasta cauza, si se straduie sa mentina preturile accesibile. Toate aceste evenimente/seminarii sunt pentru noi toti! Sa profitam de ele ca sa dansam mai bine! 

Daca nu aveti posibilitatea sa luati seminarii mergeti la milonga unde vor demonstra cuplurile invitate. Puteti invata multe lucruri de acolo pe viu. E altceva decat pe youtube. Nici nu suporta coparatie! Eu am invatat sa calc uitandu-ma la Jenifer la demonstratii, pe viu... lucru pe care nu-l putusem intelege in urma cu doi ani la o lectie particulara sau oricat m-as fi uitat pe youtube. E adevarat trebuie sa stii sa te uiti si ce sa vezi, dar am avut profesori buni! :)

Comentarii

Cautati in acest blog